Gandhi módszereivel a korrupció ellen
Ám civilruhás rendőrök néhány órával korábban begyűjtötték Hazarét, és Delhi hírhedt Tihar börtönébe szállították. A „szabályok figyelmen kívül hagyása” a vád ellene - korábban a rendőrség megtiltotta, hogy három napnál hosszabb ideig éhezzen, és több mint 500 ember előtt tegye ezt. Hazáre letartóztatásának hírére tüntetések voltak több indiai nagyvárosban, a rendőrség 1300 embert őrizetbe vett. A 74 éves Anna Hazáre eredetileg életfogytiglani tartó tiltakozást tervezett: a parlament elé kerülő korrupcióellenes törvény jelenlegi szövege szerint ugyanis nem lehetne felelősségre vonni a mindenkori miniszterelnököt, a felsőbb bíróságokon dolgozó bírókat és a parlamenti képviselőket. A Lokpal, azaz „ombudsman” posztot betöltő országos jogvédő és munkatársai ráadásul csak a magas rangú hivatalnokokat vizsgálhatnák, nem az összeset, miközben Hazáre követői szerint minden korrupt kishivatalnoknak a törvény hatálya alá kell tartoznia.
Hazáre és társai először április 5-én kezdtek éhségsztrájkba azért, hogy jöjjön létre a minden eddiginél szigorúbb korrupcióellenes törvény és az ombudsman posztja. Az indiai társadalom és elemzők szerint egyaránt a mindent átszövő korrupció az ország fejlődésének legnagyobb gátja. A mozgalom hamar népszerű lett, elsősorban a középosztály köreiben, ám csatlakoztak hozzá a nagyvállalkozók és a mumbai filmipar, Bollywood ismert színészei is (ez utóbbi garancia a nagy sajtófigyelemre is).
A BBC-n Kalpana Sharma, egy mumbai újságíró azt írja: a mozgalom nem vált tömegessé, ám a médiában és az internetes közösségi oldalakon nagy visszahangot kapott. Voltak, akik az éhségsztrájk és a tüntetések helyszínét India Tahrír tereként kezdték emlegetni, a tavaszi egyiptomi forradalom helyszíne után.
A kormány április 8-án közölte, hogy elfogadja a korrupcióellenes törvényt a Hazáre által meghatározott augusztus 15-i határidőig. Az aktivista és társai másnap reggel citromos vízzel törték meg éhségsztrájkjukat. A megszületett javaslattal azonban elégedetlenek, ezért bejelntették: augusztus 16-tól ismét éhségsztrájkba kezdenek. Ezt akadályozták meg a rendőrök.
Kicsoda Anna Hazare?
A Kiszan Hazáre néven egy mahárástrai faluban született férfi egyébként már korábban is ismert volt Indiában. Egyik gyermektelen nagynénje vitte néhány évesen Mumbaiba (akkor még Bombaybe), hogy tanuljon. A hetedik osztály után azonban inkább virágot árult az utcán, hogy támogassa családját. Később alkalmatlansága ellenére besorozták és az indiai hadseregben szolgált sofőrként. Mikor 38 évesen épp másodszorra menekült meg a haláltól hajszál híján (először egy golyó süvített el a füle mellett, másodszor autóbalesetet élt túl), úgy döntött, leszerel és a közösség szolgálatának szenteli életét.
Hazatért falujába, Ralegan Szidhibe. 1975 óta a fenntartható fejlődés mintájává alakította a szegénység, előítéletek, szárazság és tudatlanság súlytotta falut. Rávette a lakosságot, hogy építsenek gátat, ahol összegyűjthetik a hegyekből lefolyó esővizet, hogy takarékoskodjanak az öntözéssel és építsenek öntözőrendszert és ültessenek több ezer fát. Mindezt a tudomány legújabb eredményeivel kombinálva virágzó mezőgazdasági és állattartó közösséggé alakította a falut. A kasztrendszer kereteit is fellazította, az érinthetetlenként kezelt dalitokat integrálta. A faluban betiltotta az alkoholt és a dohánytermékeket. Felemelte szavát a családokat adósságcsapdába kergető, Indiában szinte kötelezőnek tartott hatalmas esküvők ellen is. Híve a falvak önigazgatásának és a decentralizációnak is: úgy véli, egy ilyen közösséget úgy lehet a legjobban irányítani, ha a döntésekben, a falugyűlésen kivétel nélkül mindenki részt vesz.
Ma Ralegan Szidhiben egész évben van víz, búza, tej, van iskola és nincs szegénység. A közvilágítás napenergiával működik. Hazáre munkájáért megkapta az Indiában a civileknek adományozható egyik legmagasabb kitüntetést, a Padma Busant, és a kormány számtalanszor tanulmányozták a faluban létrehozott modellt. A körülbelül 2500 fős falu fejlődése a Világbank érdeklődését is felkeltette.
Ám Hazáre már a kilencvenes évek eleje óta falujánál nagyobb léptékben gondolkodik: már ekkor széles körű tiltakozást szervezett a korrupció ellen, tüntetett az információszabadságért és az alkoholfogyasztás ellen. Módszereiben a szabadságharcos Mahatma Gandhi erőszakmentes tiltakozásaiból merít. Az indiai sajtóban szinte állandó jelzője az, hogy „Gandhi követője.”
A sajtó szerint az indiai középosztály most Hazáréban találta meg „hősét”. Az indiai CNN és a Hindustan Times közös közvélemény-kutatása pedig arra az eredményre jutott: az ország lakosságának többsége inkább Hazárét bízná meg azzal, hogy megoldja a korrupció problémáját, mint az indiai kormányt.