Galéria a fantom lakásában

Azt a vonatutat valószínűleg máig emlegeti Cornelius Gurlitt. Az akkor 78 éves férfi 2010-ben Svájcból utazott visszafelé Münchenbe, amikor vámtisztek jelentek meg a kocsiban, és rutinellenőrzést tartottak.

Gurlitt idegesen reagált, ami nem csoda, hiszen kis borítékokban 9 ezer euró készpénz volt nála. A határon bejelentés nélkül tízezer eurót lehet áthozni, ám a vámosok gyanút fogtak. Eredetileg német adóelkerülőkre, svájci feketeszámlák tulajdonosaira akartak lecsapni, de jóval nagyobb halat fogtak. Figyelni kezdték Gurlittot, aki nem sokkal később 840 ezer eurót kasszírozott egy Max Beckmann-festmény árverésén.  Amikor tavaly februárban házkutatást tartottak a férfi müncheni lakásában, szabályosan leesett az álluk.

Az idős férfi ezernégyszáz (!) festményt tárolt a piszkos, elhanyagolt lakásban. Az augsburgi ügyészség tegnapi sajtótájékoztatóján aztán robbant a bomba: Dürer, Canaletto, Renoir, Toulouse-Lautrec, Oskar Kokoschka, a német expresszionisták legjobbjai, Ernst Ludwig Kirchner, Max Beckmann, Max Liebermann, valamint a modern klasszikusnak számító Picasso és Matisse festményei mellett több eddig ismeretlen alkotásra is rábukkantak.  – Például az expresszionista Otto Dix első világháború utáni önarcképére és egy sehol sem jegyzett Marc Chagall-festményre – sorolta elragadtatással Meike Hoffmann berlini művészettörténész, aki másfél éve vizsgálja, szortírozza a műkincseket. A festmények egyik része a nácik által elkobzott gyűjteményekből származik, de a másik része valószínűleg családi örökség. Szortírozásuk nem lesz egyszerű dolog, miképp annak eldöntése sem, hogy kiket illetnek a képek?

Annyi bizonyos, hogy  Cornelius Gurlitt a gyűjteményt apjától, az 1930-as évek neves műgyűjtőjétől, Hildebrandt Gurlitt-tól örökölte. Ám számos más családtag is aktív műgyűjtő volt. A nagyapa, akit szintén Corneliusnak hívtak, kora egyik neves építésze, az ő nagybátyja, szintén Cornelius, híres zenész és zenepedagógus volt. Az egész család jó polgári körülmények között élt. A most megtalált gyűjteményt Hildebrandt alapozta meg: kortásainál jobb szeme volt a modern művészetre,1925 és 1930 között a zwickaui König Albert múzeum igazgatójaként nagy kiállítást is szentelt nekik. A Bauhaus mozgalommal is közeli kapcsolatokat ápolt. Modern ízlése – és zsidó nagyanyja – miatt a nácik előretörésével egyre több ellensége lett, több állásából is eltávolították. 

Teljesen kegyvesztetté mégsem vált: magángyűjtőként ő lett a náci rezsim egyik értékbecslője és kereskedője. Joseph Goebbels propagandaminiszter megbízásából vásárolta fel a nácik által csak „elfajzott művészetnek” nevezett modern és expresszionista festményeket a zsidó gyűjtőktől – persze kellően nyomott áron. Ezeket aztán külföldön kellett értékesítenie, hogy a befolyó pénzből a háborús költségvetést támogassa. Később Hitler azzal is megbízta, hogy a megszállt Franciaországban műtárgyakat vásároljon a Linzben tervezett „Führer Múzeum” számára. Ebbe a tevékenységbe bevonták unokatestvérét, Wolfgang Gurlittot, akinek a segítségével az osztrák múzeumokból az Anschluss után számos képet, olykor teljes gyűjteményeket különítettek el, hogy a majdani „Führer Múzeumba” szállítsák.

A háború után a Gurlitt család ellen – részben zsidó származásuk miatt – nem indult eljárás. Wolfgang Ausztriában maradt, felvette az osztrák állampolgárásot, és a linzi Neue Galerie Múzeum igazgatója lett. Később a múzeumot is róla nevezték el, amikor halála után a felső-ausztriai városra hagyta a gyűjteményét. Ma már kétes figurának tartják, és több festményéről is folynak a vizsgálatok, azt firtatva: hogyan kerültek hozzá és ki lehetett az eredeti tulajdonos?

Hildebrandt a düsseldorfi művészeti egylet vezetője volt évekig, 1956-ban közlekedési balesetben vesztette életét. A német államügyészség ugyan érdeklődött, hogy nincsenek-e nála a nácik által elkobzott festmények, de ő állította: egész gyűjteménye odaveszett az 1945-ös drezdai tűzvészben – emlékeztet a Süddeutsche Zeitung. Vélhetőleg ezeket a képeket őrizte a müncheni lakásban.

Ami az örököst, Corneliust illeti, a szomszédok nemigen ismerték, állításuk szerint alig járt a lakásban. Nem volt bejelentve Münchenben, nem volt munkahelye, társadalombiztosítása és nyugdíja sem. Mintha nem is létezett volna. A festmények elkobzása után nyoma veszett.

A német kormányt máris bírálják, hogy több mint egy évig titokban tartotta a festményeket. Ha nem írja meg a Focus magazin a hétvégén, akkor tovább hallgathattak volna. Most azzal magyarázkodnak, szerették volna kideríteni a festmények származását, még mielőtt megkezdődik a jogi huzavona. Márpedig ez elkerülhetetlen. Az egyik Matisse-képről máris tudni, hogy Paul Rosenberg francia zsidó műgyűjtő (Anne Sinclair francia televíziós újságírónő nagyapja) tulajdona volt. Ám a Die Zeitnek nyilatkozó ügyvéd, Claudia von Selle szerint nem lesz egyszerű érvényesíteni az örökösök jogait. Az 1998-as washingtoni szerződés aláírói (Németország és 43 másik állam) ugyan kötelezték magukat, hogy felkutatják és azonosítják a náci idők alatt elkobzott műkincseket, és igyekeznek megtalálni az örökösöket, akikkel tisztességes és igazságos megoldásra törekszenek, ám ez önkéntes és jogilag nem kötelező érvényű vállalás. Állami tulajdon esetében a legtöbb német múzeum erkölcsi okokból hajlik a visszaadásra, még ha berzenkedik is amiatt, hogy az örökösök egy része kizárólag pénzt akar látni a művészetből. A magángyűjteményeknél azonban más a helyzet. Egyelőre az sem bizonyos, hogy a német állam jogszerűen tette rá a kezét az eddig csupán adóelkerüléssel vádolt Gurlitt festményeire.

Egy nácik által elrabolt Manet-kép 1945-ben. „Degenerált” művészet, hatalmas közönségsiker
U.S. soldiers examine the painting, "Wintergarden," by French Impressionist painter Edouard Manet, stolen by the Nazi regime and hidden in a salt mine in Merkers, Germany April 15, 1945. A vast trove of modern art seized under Germany's Nazi regime, including works by Picasso, Matisse and Chagall, has been discovered in a Munich apartment among stacks of rotting groceries, German magazine Focus reported. The 1,500 art works, missing for more than 70 years, and discovered by chance by customs authorities in the southern German state of Bavaria in 2011, could be worth well over 1 billion euros ($1.35 billion), Focus said. The artworks shown in the picture were recovered in 1945, and are not those discovered in the Munich apartment in 2011. REUTERS/US National Archives & Records And Records Administration/Handout via Reuters (GERMANY - Tags: CRIME LAW MILITARY CONFLICT SOCIETY) ATTENTION EDITORS – THIS IMAGE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS PICTURE IS DISTRIBUTED EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.