Feminista besorolást kapnak a filmek
Négy stockholmi mozi és egy televíziós csatorna már egy hónapja csinálja, de a pozitív visszajelzések miatt nemsokára valószínűleg egész Svédországban életbe lép egy új kategorizálási rendszer, amelyben a filmeket már nemcsak korhatár szerint sorolják be – hogy mennyi bennük az erőszak és a szex –, hanem a nemi egyenlőséget veszik figyelembe. Ekkor, az úgynevezett Bechdel-teszten egy film akkor kapja meg a kitűnőt jelentő „A” minősítést, ha van jelenet, amelyben két nő nemcsak férfiakról, hanem másról is beszél.
Lesújtó ugyanis – meséli az AP-nek Ellen Tejle, a Bio Rio mozi igazgatója –, hogy a hollywoodi filmekben mekkora a nemi egyenlőtlenség: a Bechdel-teszten nem megy át A Gyűrűk Ura-trilógia, a Star Wars-filmek, de a Pulp Fiction és A közösségi háló sem – egyikükben sincs jelenet, amelyben nőknek egymás közt netán más témájuk is lenne a férfiakon kívül. Ami még inkább fájó lehet, hogy nincs ilyen jelenet Kathryn Bigelow filmjében, A bombák földjén-ben sem, pedig Bigelow 2009-ben az első nő lett, aki megkapta a legjobb rendezőnek ítélt Oscart. (Közel nyolcvan évig, 2003-ig az amerikai filmakadémia jelölésre sem tartott méltónak nőt a kategóriában. Az első Sofia Coppola volt az Elveszett jelentésért, ám előle A Gyűrűk Ura: A király visszatérrel Peter Jackson végül elvitte az aranyszobrocskát.)
Egyetemi kutatások tanúsága szerint Hollywood egyébként masszívan elnyomja a nőket. Ez a helyzet az évtizedek alatt semmit nem változott. Jellemző, hogy 2011 első száz amerikai kasszasikerében a szereplőgárda egyharmadát teszik ki a nők, főszerepet pedig mindössze a 11 százalékukra bíztak rá. De lehetetlennek tűnik kitörni a sztereotípiák közül is. A University of Pennsylvania egyik kutatóközpontja, az Annenberg Public Policy Center munkatársai megnézték az első 855 hollywoodi kasszasikert is, amely 1950 és 2006 között készült: kiderült, hogy ágyjelenetekben kétszer annyi nő vetkőzik, mint férfi – igaz, többnyire a férfiak viszik el a balhét, vagyis az ő felségterületük az erőszak.
Mivel az ötlet deklaráltan tetszik a Svéd Filmintézetnek is, előfordulhat, hogy a négy stockholmi mozi és a Viasat Film csatorna után a feminista kategorizálási rendszert nemsokára egész Svédországban bevezetik a korhatár-besorolás mellett. Névadója, Alison Bechdel amerikai karikaturista még 1985-ben állt elő a teszttel. Bár feminista körökben a tesztet azóta is mérvadónak tartják, Svédországban most nő is van, aki fanyalog, amiért besorolási rendszert csinálnának belőle. „Ha feminista filmeket akarnak látni, készítsék el őket ahelyett, hogy ujjal mutogatnának másokra” – mondja erről az AP-nek az ismert matematikus és emberi jogi aktivista, Tanja Bergkvist, aki blogot is ír az „egyenlőségi őrületről”.