Felzárkóznak a bevándorlógyerekek
A PISA ugyanis erre nem ad választ, csupán azt mutatja meg, hogy hol vannak a lemaradások - emlékeztet a Spiegel Online. Talán az állhat a háttérben, hogy a tíz évvel ezelőtti sokk után mindenki komolyabban vette az oktatás fontosságát, találgatják. Az első PISA teszt ugyanis siralmas eredményt hozott Németországban, mind a szövegértés, mind a matematika terén. A migránsgyerekek pedig még a nemzetközi összehasonlításban is gyengén muzsikáló németek mögött is jóval lemaradtak. A sokk eredménye lehet, hogy a bevándorlócsaládokban is egyre nagyobbbhangsúlyt fektetnek a német nyelvre, a török szülők egy része is rádöbbent, hogy enélkül gyermeke nemigen tud majd boldogulni.
A Spiegel szerint megdőltek azok az előítételek is, hogy a bevándorlócsaládok az oktatásnak nem tulajdonítanak kellő fontosságot: ennek pont az ellenkezője igaz. A bevándorlógyerekek közül jóval többen mennek gimnáziumba illetve szakközépiskolába, mint a hasonló iskolai teljesítíményt nyújtó németek. (etéren azonban főként a vietnámiak járnak élen, nem annyira a törökök). Egy jénai oktatáskutatót arra is rámutatott, hogy a bevándorlógyerek még szívesebben is tanulnak, mint a németek, nagyobb sikerélményt nyújt nekik az iskolai jobb eredmény. (itt viszont különösen a volt Szovjetunióból jöttek brilliroznak.)
De a felzárkózás kulcsa alighanem a tanárok hozzáállásának megváltozása lehet: ma már a németországi oktatók tisztában vannak vele, hogy az úgynevezett problémás gyerekek külön foglalkozást igényelnek, mi több, hajlandók is erre. Még egy tényezőt is figyelembe kell venni: a családi háttérnél olykor még fontosabb az, hogy hol, milyen környezetben van az iskola? Két, hasonló társadalmi-gazdasági helyzetből jövő gyereknél óriási különbséget jelenthet az eredményekben, ha egy jobb, gazdagabb, állami forrásokkal jobban ellátott iskolába kerül, mint egy elvileg ugyanolyan szinvonalú, de "leszakadt" kerületben levőbe. A kutatók szerint azért még itt is van mit fejlődni.