Feloszlatják a parti őrséget a kompbaleset miatt

Park Gün Hje dél-koreai elnök asszony hétfőn könnyek között kért bocsánatot a 281 ember halálával járó tragédiáért.
A végső felelősség a balesetre adott rossz válaszért az enyém – kért bocsánatot Park Gün Hje hétfőn az egy hónappal ezelőtti, az eddigi adatok szerint 281 ember életét követelő dél-koreai kompbalesetért. Az elnök asszony televíziós beszédben állt a nyilvánosság elé. Bejelentette, hogy a parti őrséget feloszlatják, amit azzal indokolt, hogy a szervezet a jelenlegi formájában nem lenne képes megakadályozni egy, az egy hónappal ezelőttihez hasonló balesetet. „Ha a parti őrség azonnal aktívan fellépett volna, sokkal több ember életét lehetett volna megmenteni" – mondta erről. Beszéde közben elsírta magát.

A 146 méter hosszú, 6825 tonnás komp, a Sewol április 16-án egy túl gyorsan és túl élesen bevett fordulat miatt az oldalára fordult és elsüllyedt három órával azelőtt, hogy egy 14 órás út végén az északi Incseonból megérkezett volna a déli Dzsedzsu szigetére. A fedélzeten 476 ember utazott a baleset pillanatában. Annak ellenére nem hagyták őket ugrani, hogy a többségük azonnal felvette a mentőmellényt. Ezt a hajó kapitánya, a gondatlanságból elkövetett emberölés és a tengeri jog megsértése miatt őrizetbe vett Li Dzson Szeok azzal magyarázta, hogy a komp dőlésszöge miatt veszélyes lett volna az ugrás. A baleset idején egyébként egy tapasztalatlan, a helyi vizeket nem ismerő harmadtiszt volt a kormánynál. Li percekkel azelőtt bízta rá az irányítást, hogy beütött volna a baj. A parti őrség valóban rosszul vizsgázott. Mentői csak 53 perccel az első riasztás után értek a helyszínre. Élve mindössze 172 ember úszta meg, hogy a Sewol felborult, a 281 eddigi halott mellett 23 embert eltűntként tartanak nyilván.

A Sewol 29 fős személyzetéből balesetet 22-en élték túl a balesetet. Közülük jelenleg mindenki őrizetben van, ahogy azok a tisztségviselők is, akik indulás előtt a biztonsági ellenőrzést végezték. Ennek az az oka, hogy kiderült, a Sewol háromszor akkora rakománnyal vágott neki az útnak, mint amekkora megengedett lett volna.

A fedélzeten lévő 476 ember nagy része egy anszani gimnázium diákja volt. A baleset után a gimnázium aligazgatója a mentés központi helyszínén, Dzsindo szigetén felakasztootta magát.

Ami a parti őrséget illeti, a szervezet feloszlatása után a mentési feladatokat egy országos katasztrófa-elhárítási ügynökségre bízzák, a nyomozati jogkört pedig a rendőrség veszi át. A mentési műveletek központi irányítására nemzeti biztonsági hivatalt hoznak létre. A dél-koreai parlament hétfőn egyhónaposra tervezett rendkívüli ülésszakot kezdett, hogy megvitassa, a kormány milyen segítséget nyújthat a kompkatasztrófában odaveszett áldozatok hozzátartozóinak, és feltárja a tragikus szerencsétlenség okait.

Parknak kapaszkodnia kell, a kompbaleset után ugyanis őt is azonnal elérte a népharag. Az elnök asszony népszerűsége soha nem látott mélységekbe zuhant. Többször is előfordult például, hogy az áldozatokra való nyilvános megemlékezések az ő és a kormánya elleni tüntetésekbe torkollottak. Csung Hong Von miniszterelnök már korábban lemondott a tisztségéről a Sewol tragédiája miatt.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.