Fellázadnak az újságírók a Spiegelnél?

Lázadás fenyeget a Der Spiegelnél - írja több német lap, köztük a Berliner Zeitung és a Süddeutsche Zeitung. A feszültség hátterében az áll, hogy a lap élére nemrég kinevezett főszerkesztő, Wolfgang Büchner alapvető változásokat szeretett volna keresztülvinni, például megszüntetné a nyomtatott lap és a Spiegel online látványos különállását. A lapnál évek óta súlyos feszültséget okoz, hogy a nyomtatott lap munkatársai kevesebbet dolgoznak, viszont sokkal jobban fizetik őket, mint az online-újságírókat, akik viszont szinte állandóan bevethetők, jóval kevesebb pénzért. Korábban két főszerkesztő is állt a lap élén, az egyik a printért, a másik az online-ért felelt, de ez sem tűnt ideális modellnek.

A tavaly kinevezett Wolfgang Büchnertől - aki a német hírügynökségtől, a dpa-tól érkezett - azt várták, hogy modernizálja a teljes szerkesztőséget és megszünteti az egyre mélyebb árkokat. Ám ez nem sikerült neki. Belépője sem volt túl sikeres, amikor helyettesének a Bild bulvárlap berlini irodavezetőjét szerette volna megtenni, ezt a szerkesztőség megvétózta, Nikolaus Blome csupán a szerkesztőség vezetésének egyik tagja lehetett.

Néhány hete felreppent a hír, hogy immár belső puccs fenyeget, most pedig nyílttá vált a harc: Wolfgang Büchner szerdán váratlanul behívta a rovatvezetőket, akiket arról akart tájékoztatni, hogy mindenkinek a posztjára új pályázatot írnak ki. A jövőben a rovatvezető a print és az online felületért egyaránt felelős. De annyira azért nem volt még merész, hogy a szerkesztőség teljes összeolvasztását javasolta volna.

A német lapok tudósításai szerint Büchner már ezzel is túl messzire ment. Igaz, van épp elég a rovásán, állítólag sem a lapcsinálásban, sem az intellektuális vitákban nem vétette észre magát, legfeljebb lapmenedzsernek tartják, ez pedig a nagyhatalmú és szellemi felkészültségükre igencsak büszke Spiegel-szerkesztőknél semmire sem elég.

Most úgy néz ki, hogy a szerkesztőség - amely a részvények 50,5 százalékát birtokolja - simán megbuktathatja a főszerkesztőt. Ha nem mennek bele a változtatásokat, Büchnernek mennie kell, ami persze tovább súlyosbíthatja a bajokat. Bár a Der Spiegel még mindig piacvezető, immár 900 ezer alá csökkent a példányszáma, és ugyan még mindig nyereséges (tavaly 25 millió eurót hozott), a reklámbevétele folyamatosan csökken, egy év alatt 30 százalékot esett. Az online portál időközben etalon lett a német sajtó számára, és nyereséget is hoz, igaz, jóval kevesebbet, mint a print. Ám a hirdetési bevételek ebben a szegmensben is csökkennek. Mindenki tudja, hogy nem sokáig lehet már halogatni, hogy egy életképes modellt dolgozzanak ki arról, hogy mely tartalmakhoz lehet ingyen hozzáférni, és hol kellene előfizetést bevezetni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.