Fellázadnak az újságírók a Spiegelnél?
Lázadás fenyeget a Der Spiegelnél - írja több német lap, köztük a Berliner Zeitung és a Süddeutsche Zeitung. A feszültség hátterében az áll, hogy a lap élére nemrég kinevezett főszerkesztő, Wolfgang Büchner alapvető változásokat szeretett volna keresztülvinni, például megszüntetné a nyomtatott lap és a Spiegel online látványos különállását. A lapnál évek óta súlyos feszültséget okoz, hogy a nyomtatott lap munkatársai kevesebbet dolgoznak, viszont sokkal jobban fizetik őket, mint az online-újságírókat, akik viszont szinte állandóan bevethetők, jóval kevesebb pénzért. Korábban két főszerkesztő is állt a lap élén, az egyik a printért, a másik az online-ért felelt, de ez sem tűnt ideális modellnek.
A tavaly kinevezett Wolfgang Büchnertől - aki a német hírügynökségtől, a dpa-tól érkezett - azt várták, hogy modernizálja a teljes szerkesztőséget és megszünteti az egyre mélyebb árkokat. Ám ez nem sikerült neki. Belépője sem volt túl sikeres, amikor helyettesének a Bild bulvárlap berlini irodavezetőjét szerette volna megtenni, ezt a szerkesztőség megvétózta, Nikolaus Blome csupán a szerkesztőség vezetésének egyik tagja lehetett.
Néhány hete felreppent a hír, hogy immár belső puccs fenyeget, most pedig nyílttá vált a harc: Wolfgang Büchner szerdán váratlanul behívta a rovatvezetőket, akiket arról akart tájékoztatni, hogy mindenkinek a posztjára új pályázatot írnak ki. A jövőben a rovatvezető a print és az online felületért egyaránt felelős. De annyira azért nem volt még merész, hogy a szerkesztőség teljes összeolvasztását javasolta volna.
A német lapok tudósításai szerint Büchner már ezzel is túl messzire ment. Igaz, van épp elég a rovásán, állítólag sem a lapcsinálásban, sem az intellektuális vitákban nem vétette észre magát, legfeljebb lapmenedzsernek tartják, ez pedig a nagyhatalmú és szellemi felkészültségükre igencsak büszke Spiegel-szerkesztőknél semmire sem elég.
Most úgy néz ki, hogy a szerkesztőség - amely a részvények 50,5 százalékát birtokolja - simán megbuktathatja a főszerkesztőt. Ha nem mennek bele a változtatásokat, Büchnernek mennie kell, ami persze tovább súlyosbíthatja a bajokat. Bár a Der Spiegel még mindig piacvezető, immár 900 ezer alá csökkent a példányszáma, és ugyan még mindig nyereséges (tavaly 25 millió eurót hozott), a reklámbevétele folyamatosan csökken, egy év alatt 30 százalékot esett. Az online portál időközben etalon lett a német sajtó számára, és nyereséget is hoz, igaz, jóval kevesebbet, mint a print. Ám a hirdetési bevételek ebben a szegmensben is csökkennek. Mindenki tudja, hogy nem sokáig lehet már halogatni, hogy egy életképes modellt dolgozzanak ki arról, hogy mely tartalmakhoz lehet ingyen hozzáférni, és hol kellene előfizetést bevezetni.