Fékeznék a kétszázzal hajtókat
Régi témát melegített fel a német SPD a választási kampányban, a gond csak az, hogy még a párton belül sincs egyetértés róla: Sigmar Gabriel SPD-pártelnök korlátozná a megengedett sebességet az autópályákon, hogy ezzel is csökkentse a balesetek számát.
Németország az egyetlen európai ország, ahol az autósok akár 200 kilométeres sebességgel is száguldhatnak az autópályákon. Igaz, egyre több helyen – a jelenlegi autópálya-szakaszok negyven százalékán – érvényes már átmeneti sebességkorlátozás, maga az elv, hogy a németeknek joguk van száguldozni, szent s sérthetetlen.
Gabriel azonban mindjárt drasztikus csökkentést szorgalmaz: legyen a sebességhatár 120 km/h, mondja. Ezzel máris párton belüli vitát szított: Peer Steinbrück, a szocdemek kancellárjelöltje erre semmi okot nem lát. Peter Ramsauer, a szövetségi kormány közlekedési minisztere is kapott az alkalmon, hogy végre megszólalhat: ő sem tartja időszerűnek a vitát, a sebességkorlátozás nem szerepel a tervei között. Ramsauer már számokat is citál: a német autópályák Európában a legbiztonságosabbak között vannak, a legtöbb baleset, az összes 60 százaléka nem itt, hanem az országutakon történik. Ráadásul a tavalyi év meglepő jó volt, Németországban még soha ilyen kevés közlekedési baleset nem történt (3606 ember halt meg az utakon). Meglepő lehet, de a személyi sérülésekkel járó balesetek mindössze 6 százaléka történik az autópályákon.
A német sajtó szerint Gabriel pártelnök kínos magánakciójáról van szó, mert saját pártja sem érti a felvetést. Annál inkább értik a zöldek, akik választási programjukban is síkra szállnak a 120 kilométer per órás sebességkorlátozás mellett. Ám annak a pártnak nem Gabriel a vezetője...