Fegyvercsempészet áll az északi-tengeri kalóztámadás mögött

Fegyvercsempészet állhat az Arctic Sea elleni kalóztámadás mögött. Bár a rejtélyes akció a múlt héten véget ért, a kiszabadított orosz legénység tizenegy tagja továbbra is Moszkvában vall a történtekről a Szövetségi Biztonsági Szolgálatnak, míg a 4,7 ezer tonnás, hivatalosan fát szállító hajón maradt négy fő továbbra sem lépett kapcsolatba rokonaikkal.

Az Arctic Sea jelenleg orosz katonai kísérettel Novorosszijszkba tart, ahová várhatóan csupán szeptember második felében érkezik meg, jelenlegi pontos tartózkodási helye ismeretlen.

"Mindenütt csupa hazugság" - kommentálta a történteket a hajó továbbra is elérhetetlen kapitányának felesége az Echo Moszkvi orosz rádiónak, kifogásolva, hogy semmilyen érdemi tájékoztatást nem kapnak a hatóságoktól.

"Természetes dolog, hogy a legénységet kihallgatják egy kalóztámadás után. Ez azonban néhány óráig tart, míg az Arctic Sea emberei már egy hete vallomást tesznek" - nyilatkozta Alekszandr Krasznostan, az Orosz Tengerészeti Szakszervezet regionális képviseletének vezetője, megjegyezve, hogy az is szokatlan, hogy a tanúk kihallgatásának helyszíne is ismeretlen.

A hajó hivatalosan fát szállított Finnországból Algériába, ám svéd vizeken állítólag nyolc fegyveres szállta meg a hajót, amely Dániát és a brit partokat elhagyva nem adott több jelet magáról július végétől.

A keresés egy héttel a tervezett algériai érkezés után kezdődött meg, amilyen késve, olyan nagy erőkkel: Dmitrij Medvegyev államfői utasításra az orosz haditengerészet négy hajója és két tengeralattjárója kutatta az Atlanti óceánt Marokkótól Nagy Britanniáig. Az Arctic Sea végül a Zöld-foki szigeteknél került elő, ahol az orosz hadihajó megjelenésére a kalózok megadták magukat.

A finnországi bejegyzésű Sol Chart orosz cég máltai felségjelzésű hajójának szokatlanul aktív keresése és a megtalálása után folytatódó titkolózás arra utal, hogy az Arctic Sea fedélzetén a másfél millió eurós farakománynál jóval komolyabb szállítmány lehetett.

A kalóztámadásban az orosz hatóságok információi szerint nyolc orosz nemzetiségű személy érintett, köztük hatan Észtországban, ketten Lettországban élnek. Ketten büntetett előéletűek - egyikük halált okozó testi sértésért - többen pedig más ügyekben voltak már gyanúsítottak. Ám ha a nyolc férfi valóban kalóztámadást hajtott végre, mögöttük komolyabb megrendelők állhattak. (Az Arctic Sea megtalálásakor az első hírek arról szóltak, hogy mégsem találtak kalózokat a fedélzeten. A bandatagok csak a következő napon kerültek képernyőre.) A Morszkoj Bjulletyeny tengerészeti hírportál vezetője, Mihail Vojtenko szerint állami szervezetek is érintettek lehettek az akcióban éppúgy, mint a titkos rakomány elhelyezésében.

A gyanúsítottak tagadják, hogy a hajóra támadtak volna, magukat továbbra is viharba jutott környezetvédőknek mondják, letartóztatásuk ellen fellebbeztek. Ügyvédjük, Konsztantyin Baranovszkij szerint az eljárást az EU-ban kellene lefolytatni, hiszen az akció az EU területén és részben EU-tagország állampolgárai által lett végrehajtva. A hajót üzemeltető Sol Chart cég szerint pedig azért sem az orosz hatóságok az illetékesek, mert a hajó máltai felségjelzés alatt közlekedett.

Az orosz fél szerint azonban a kalózokkal szemben az az ország jár el, amelyik letartóztatja őket.

 

 

Az Arctic Sea
Undated photo of the Maltese-registered, Finnish-chartered vessel, Arctic Sea, that mysteriously disappeared off the coast of France two weeks ago. On Wednesday Russian warships were ordered to join the hunt for the ship, a 4,000-tonne bulk carrier with a 15-strong Russian crew that went missing shortly after passing through the Dover Strait between France and Britain late last month. REUTERS/SOVFRACHT (FINLAND DISASTER CRIME LAW IMAGES OF THE DAY) BEST QUALITY AVAILABLE
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.