Fegyvercsempészet áll az északi-tengeri kalóztámadás mögött
Az Arctic Sea jelenleg orosz katonai kísérettel Novorosszijszkba tart, ahová várhatóan csupán szeptember második felében érkezik meg, jelenlegi pontos tartózkodási helye ismeretlen.
"Mindenütt csupa hazugság" - kommentálta a történteket a hajó továbbra is elérhetetlen kapitányának felesége az Echo Moszkvi orosz rádiónak, kifogásolva, hogy semmilyen érdemi tájékoztatást nem kapnak a hatóságoktól.
"Természetes dolog, hogy a legénységet kihallgatják egy kalóztámadás után. Ez azonban néhány óráig tart, míg az Arctic Sea emberei már egy hete vallomást tesznek" - nyilatkozta Alekszandr Krasznostan, az Orosz Tengerészeti Szakszervezet regionális képviseletének vezetője, megjegyezve, hogy az is szokatlan, hogy a tanúk kihallgatásának helyszíne is ismeretlen.
A hajó hivatalosan fát szállított Finnországból Algériába, ám svéd vizeken állítólag nyolc fegyveres szállta meg a hajót, amely Dániát és a brit partokat elhagyva nem adott több jelet magáról július végétől.
A keresés egy héttel a tervezett algériai érkezés után kezdődött meg, amilyen késve, olyan nagy erőkkel: Dmitrij Medvegyev államfői utasításra az orosz haditengerészet négy hajója és két tengeralattjárója kutatta az Atlanti óceánt Marokkótól Nagy Britanniáig. Az Arctic Sea végül a Zöld-foki szigeteknél került elő, ahol az orosz hadihajó megjelenésére a kalózok megadták magukat.
A finnországi bejegyzésű Sol Chart orosz cég máltai felségjelzésű hajójának szokatlanul aktív keresése és a megtalálása után folytatódó titkolózás arra utal, hogy az Arctic Sea fedélzetén a másfél millió eurós farakománynál jóval komolyabb szállítmány lehetett.
A kalóztámadásban az orosz hatóságok információi szerint nyolc orosz nemzetiségű személy érintett, köztük hatan Észtországban, ketten Lettországban élnek. Ketten büntetett előéletűek - egyikük halált okozó testi sértésért - többen pedig más ügyekben voltak már gyanúsítottak. Ám ha a nyolc férfi valóban kalóztámadást hajtott végre, mögöttük komolyabb megrendelők állhattak. (Az Arctic Sea megtalálásakor az első hírek arról szóltak, hogy mégsem találtak kalózokat a fedélzeten. A bandatagok csak a következő napon kerültek képernyőre.) A Morszkoj Bjulletyeny tengerészeti hírportál vezetője, Mihail Vojtenko szerint állami szervezetek is érintettek lehettek az akcióban éppúgy, mint a titkos rakomány elhelyezésében.
A gyanúsítottak tagadják, hogy a hajóra támadtak volna, magukat továbbra is viharba jutott környezetvédőknek mondják, letartóztatásuk ellen fellebbeztek. Ügyvédjük, Konsztantyin Baranovszkij szerint az eljárást az EU-ban kellene lefolytatni, hiszen az akció az EU területén és részben EU-tagország állampolgárai által lett végrehajtva. A hajót üzemeltető Sol Chart cég szerint pedig azért sem az orosz hatóságok az illetékesek, mert a hajó máltai felségjelzés alatt közlekedett.
Az orosz fél szerint azonban a kalózokkal szemben az az ország jár el, amelyik letartóztatja őket.