Európai szmogkörkép

Hollandiában akár teljesen le is tilthatják az embereket az autóról, ha a levegő minőségét így lehet csak javítani. Nagy-Britanniában nincs erre szabály. A románok információval küzdenek a szmog ellen, az oroszok meg sehogyan sem. Európai körkép.

Hollandiában egyelőre nem kellett szmogriadót elrendelni, de a levegő az utóbbi hetekben több országrészben szennyezettebb volt az átlagosnál. Az országban, amely fokozott környezetvédelméről is híres, kiemelt figyelmet fordítanak a levegő minőségére. Riadót nem fújnak könnyen: csak igen magas szennyezettség, köbméterenként átlagosan 200 mikrogrammnyi szennyezőanyag esetén. Igaz, már ennek negyedét észlelve a sajtó útján figyelmeztetést adnak ki, hogy a szmogra érzékenyebb emberek legyenek óvatosak.

Szmogriadó esetén drasztikus intézkedéseket is tehetnek. Napközben akár teljesen betilthatják a nem nélkülözhetetlen közúti járműforgalmat - ilyenre eddig még nem került sor. Az aktuális helyzetet és az esetleges figyelmeztetéseket az állami televízió teletextjének egyik oldalán tüntetik fel folyamatosan, s ha szükség van rá, a média útján riasztják a lakosságot.

Hengelo városban tavaly óta folyik az a kísérleti program, amelynek keretében levegőtisztító betonréteget húznak egyes utakra. A beton titán-dioxidot tartalmaz, amely elvileg ártalmatlanítja a kipufogógázban is jelen lévő nitrogénoxidot. Így alulról válna lehetségessé a levegő tisztítása, aminek elsősorban éppen szmog idején lenne jelentősége.

Nagy-Britanniában sem az idei télen, sem az elmúlt években nem volt példa központilag elrendelt szmogriadóra. Nincs központi törvény sem, amelynek alapján elrendelhető például a gépjárművek közlekedésének korlátozása környezetvédelmi okokból, bár a helyi hatóságok saját hatáskörben bevezethetnek korlátozásokat. Ilyesmire azonban évtizedek óta nem volt példa.

A levegőminőség ellenőrzése a környezetvédelmi minisztérium hatáskörébe tartozik. A tárca számos szennyezőanyagra - kéndioxidra, szénmonoxidra, ózonra - tart érvényben ajánlás jellegű határértékeket, amelyeket automata állomások ellenőriznek. Az értékeket térségtől függően különböző gyakorisággal ellenőrzik, s káros anyagok feldúsulása esetén a hatóságok figyelmeztetést adhatnak ki.

Románia nagyvárosaiban az utóbbi években nem volt szmogriadó, bár a légszennyezettség mértéke meglehetősen magas például Bukarestben vagy Kolozsváron. A hatóságok az ősz végén Szászsebesen vezettek be ilyen szigorító intézkedést, akkor két napig szünetelt a tranzitforgalom, az arra haladó gépjárműveknek meg kellett kerülniük a várost.

Romániában kialakítottak egy olyan országos megfigyelő rendszert, amelynek segítségével interneten követhető a légyszennyezettség állapota az ország bármely pontján. A honlapon az ország egész területén elhelyezett 117 megfigyelőállomás valamennyi megyét átfedő mérései szolgáltatják az adatokat.

Nincs országos érvényű, egységes riasztási küszöb, ez a az adott környék átlagos szennyezettségi szintjétől függ. Vészes mérték esetén a helyi polgármesternek össze kell hívnia az illetékeseket a teendők megvitatására.

Szerbiában, bár a ködös téli időszakban sokszor megesik, hogy a nagyvárosok - Belgrád, Újvidék, Nis, Kragujevác - belső részén rossz a levegő, nem létezik szmogriadó. Légszennyezési riadó Belgrádban gyakran előfordul, mivel a vele átellenben, a Duna északi partján lévő Pancsovában működő olajfinomítóból és műtrágyagyárból sűrűn szabadulnak ki egészségre ártalmas anyagok. Ez azonban csupán figyelmeztetés az embereknek, hogy ha lehet, ne nagyon menjenek a szabadba, s ne is nyissanak ablakot.

Moszkva a légszennyezettség - és így az életminőség - terén a legutolsó helyeken kullog a világvárosok között minden felmérés szerint. Ugyan a város területének mintegy harmadát zöldterület borítja, a káros anyagok koncentrációja mégis általában a három-négyszerese, de nem ritkán tíz-húszszorosa a megengedett határértékeknek.

Ennek fő oka a közlekedés: jóval több mint hárommillió autó van Moszkvában, köztük sok erősen szennyezi a levegőt, s zömük szinte szüntelenül dugókban araszol. Elvben a teherautókat már néhány hónapja kitiltották a belvárosból, de változás még nem látszik. A másik fő ok, hogy a városban ma is több mint 3000, a levegőt jórészt erősen szennyező ipari és számtalan távfűtő üzem működik. A személyautók használatának korlátozása és hasonló intézkedések nem ismertek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.