Elnöki különgép: újabb leiratok jelentek meg a fekete doboz taralmáról
A csütörtök délután közzétett, 200 oldalnyi hivatalos anyag a leirat teljes szövegét és két kapcsolódó szakértői véleményt tartalmaz.
Az egyik - egy zeneszakértő által megfogalmazott - vélemény, amelyre az RMF FM közlése hivatkozott, azt az álláspontot képviseli, hogy a lengyel légierő parancsnoka nyomást gyakorolt a pilótákra a leszállás végett.
A csütörtökön közzétett másik - egy hangtan-professzor által megfogalmazott - vélemény szerint nem egyértelmű, hogy a felvételen a parancsnok hangját hallani. Egyesek szerint ebből következően a professzor kétségbe vonja, hogy a parancsnok gyakorolt volna bármiféle nyomást. Az NPW nem zárja ki, hogy egy újabb szakértői véleményt is készíttetni kell a vizsgálat lezárása előtt.
A keddi közlés Lengyelországban éles politikai vitát váltott ki, a legtöbb politikus és kommentátor a szmolenszki légi katasztrófa pénteki, ötödik évfordulójával és a májusi elnökválasztást megelőző kampánnyal hozta ezt összefüggésbe. A katasztrófa áldozatainak rokonai szerdán sajtóértekezletet tartottak a lengyel parlamentben, amelyen - a hangmásolat által keltett "információs zavarra" hivatkozva - a baleset körülményeinek nemzetközi kivizsgálását szorgalmazták.
2010. április 10-én a nyugat-oroszországi Szmolenszk mellett sűrű ködben lezuhant a TU-154M elnöki különgép, fedélzetén Lech Kaczynski lengyel államfővel és feleségével, valamint számos magas rangú politikai, katonai, egyházi vezetővel. A küldöttség és a gép teljes személyzete - összesen 96 ember - életét vesztette. A légi katasztrófa okai máig tisztázatlanok, az orosz és a lengyel vizsgálóhatóságok eltérő részeredményekre jutottak. A lengyel vizsgálatot a döntő bizonyítékok - a géproncs és az eredeti fekete dobozok - hiányában az Oroszország által átadott jegyzőkönyvek, vizsgálati minták alapján végzik. Egy független nemzetközi vizsgálóbizottság felállítását több alkalommal a legnagyobb lengyel ellenzéki párt, a Jog és Igazságosság (PiS) eredménytelenül sürgette.