Elfogult médiafogyasztók

Az amerikai elnökválasztási kampányban a lapok és a hírcsatornák nem tudtak elfogulatlanok maradni. Sokak szerint a szerkesztők részrehajlása miatt nem kapta meg az olvasó, ami jár neki. De vajon az olvasók tényleg tárgyilagos beszámolókra vágynak?

„Barack Obama a New York Timesnak úgy nyilatkozott, hogy a két-három százalékkal nagyobb lehetne az előnye John McCain előtt, ha nem létezne a Fox News, a jobbra húzó hírcsatorna. Sarah Palin, a republikánusok alelnökjelöltje többször felszólalt a liberális médiatúlsúly ellen. A részrehajló médiával kapcsolatos kifogások az amerikai politika részévé váltak. De azt a kérdést, hogy mi okozza a média elfogultságát, már kevesen teszik fel” – írta az Economist az amerikai elnökválasztás előtt néhány nappal.

Mint a Metazin is beszámolt róla, a médiát jobbról és balról egyaránt támadták az elnökválasztási kampány során. Volt, aki egyenesen az objektív újságírást nevezte a kampány legnagyobb vesztesének.

Ahogy arra számítani lehetett, a választás után a vesztes oldal egyebek között a médiát okolta a kudarcért. A konzervatív Washintgon Times a választás után megjelent cikkében utal a konkurens Washington Post egyik publicistájára, aki elismerte, hogy lapjának a választásról szóló írásai többnyire Barack Obamának kedveztek. A Washington Times keserű cikke szerint a Post és a liberális média részrehajlásának hátterében a szerkesztők elfogultsága áll. „Az újságírás az egyetlen olyan szakma, ahol a fogyasztók igényét semmibe lehet venni.” A konzervatív szerző szerint az olvasók objektív beszámolókat és kiegyensúlyozott tudósításokat várnak. A liberális média mégis büntetlenül folytathatja az egyoldalú tájékoztatást. Ha egy boltban a vásárlók igényét nem elégítik ki, akkor az üzlet csődbe megy. A részrehajló újságok viszont nem mennek tönkre – véli a konzervatív lap.

Az Economist szerint az újságok részrehajlását nem a szerkesztők egyoldalúsága magyarázza. Ha az olvasók valóban objektív beszámolókra vágynának, akkor a Washington Times által is idézett piaci logika szerint a fogyasztók elpártolnának a részrehajló lapoktól. De nem pártolnak, amiből arra következtethetünk, hogy az olvasók elégedettek, sőt elvárják, hogy egyoldalú legyen a tudósítás.

„Naivitás azt feltételezni, hogy az olvasók kizárólag a tárgyilagosságot tartják fontosnak. Legalább ilyen fontos, hogy a napilapok megerősítsék az olvasót a meggyőződéseiben” – utal az Economist Sendil Mullainathan és Andrei Shleifer harvardi közgazdászok tanulmányára. A Metazin korábban beszámolt egy hasonló kutatásról, amelyben a University of Chicago két professzora, Matthew Gentzkow és Jesse Shapiro, szintén arra a következtetésre jutott, hogy a média elfogultságáért elsősorban az olvasók és a nézők részrehajlása a felelős. A sajtó csak kielégíti a fogyasztók igényét. A szerkesztők és a tulajdonosok nézetei gyakorlatilag nem befolyásolják a részrehajlást.

Az Economist szerint mindez azonban nem rossz hír. Az olvasókért és a nézőkért folytatott kiélezett verseny következtében a különböző elfogultságú fogyasztók mindegyike megtalálja az ízlésének megfelelő napilapokat és hírcsatornákat. És az a néhány olvasó, aki igényli a tárgyszerűséget, elolvashatja a jobb- és a baloldali lapokat is.

Így csakugyan mindenki jól jár, de – mint a szakirodalomból tudjuk – az eredmény az lesz, hogy a szemben álló táborok nézetei radikalizálódnak, és nehezebben fognak szót érteni egymással.

Barack Obama újságírók gyűrűjében kampánykörútján útban Kansas felé
Barack Obama újságírók gyűrűjében kampánykörútján útban Kansas felé
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.