Egyre többen akarnak szeletet az Északi-sarkból

Hat állam kapott megfigyelői státust a régió ügyeit koordinálni hivatott Északi-sarki Tanácsban.

A nyolc országot – Dániát, az Egyesült Államokat, Finnországot, Izlandot, Kanadát, Norvégiát, Oroszországot és Svédországot – egyesítő szervezet külügyminiszteri értekezletén, amelyet egy a sarkkörön túli svéd városban, Kirunában tartottak, Kína, India, Japán, Dél-Korea, Olaszország és Szingapúr kapott lehetőséget arra, hogy a jövőben – igaz, döntési jog nélkül – részt vegyen a csoport tanácskozásain.

Prudhoe Bay, Alaszka
The sun sets over Arctic ice near the 2011 Applied Physics Laboratory Ice Station north of Prudhoe Bay, Alaska March 18, 2011. Picture taken March 18, 2011. REUTERS/Lucas Jackson (UNITED STATES - Tags: ENVIRONMENT)

Az Európai Unió is pályázott ilyen státusra, ám erről csak később döntenek. Kanada kereskedelmi viták, köztük a fókaprémből készült termékekre elrendelt, elsősorban a sarkvidék őslakosait sújtó EU-tilalom miatt egyelőre nem támogatta a kérelmet, Oroszország pedig arra hivatkozik, hogy az unió amúgy is befolyásolni tudja a szervezetet, amelynek tagjai között több EU-tagállam is van.

A nagy érdeklődés jelzi, hogy az Északi-sarkvidék mind komolyabb gazdasági és geopolitikai szerepet kap, és vele együtt nő az 1996-ban főleg a környezetvédelem összehangolására létrehozott Északi-sarki Tanács tekintélye is. A térség jégtakarójának olvadása miatt egyre inkább hozzáférhetővé és gazdaságosan kitermelhetővé válnak ásványkincsei. Márpedig becslések szerint a Föld még feltáratlan olajkészleteinek 13 százaléka, földgáztartalékainak pedig a harmada ott található. Különös jelentősége van tehát annak az ugyancsak mostani értekezleten szentesített megállapodásnak, amely a tengeri olajszennyezés elkerülését és semlegesítését célzó előírásokat tartalmaz.

Növeli a térség fontosságát az is, hogy a klímaváltozás következtében a nyári hónapokban járhatóvá válik a sarkvidéken át vezető északi hajózási útvonal. Ez a Sanghaj és Hamburg közötti távolságot például több mint ötezer kilométerrel rövidíti le, az Indiai-óceánon és a Szuezi-csatornán át vezető hagyományos útvonalhoz képest. A BBC által idézett adatok szerint 2010-ben például még csak négy hajó szállított 111 ezer tonnányi terhet ebben az irányban, míg tavaly már – a rakterében 1,26 millió tonna áruval – 46 vízi jármű járta meg ezt az utat.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.