Divatlappal a meztelenség ellen

Ki az, aki egy női magazinban talpig lefátyolozott nőket akar látni? Két török üzletember szerint azok a nők, akik betartják az iszlám törvényeket, mégis divatosak és fogékonyak a fogyasztói társadalom termékeire. A meztelenség ellen küzdő, nőknek szánt újságjuknak nagy keletje van a török, de ma már a német közönségnél is. Az „elfátyolozott nők Vogue-jának" is nevezett, alig pár hónapja létező, Alâ című lapot viszik, mint a cukrot.

A lap alapítóját, a 31 éves Ibrahim Burak Birert alapvetően nem a szokványos női magazinok képei bosszantották fel, hanem azok a fotók, amelyek egy ismert nemzetközi divatmagazinban a transzszexualitás témáját dolgozták fel. Ezek a képek győzték meg, hogy nem jó irányba haladnak a dolgok, tabuk már alig léteznek. Ekkor támadt az az ötlete, hogy egy divatlap segítségével veszi fel a harcot a meztelenség ellen – írja a Spiegel. A lap az Alâ nevet viseli, melynek jelentése: a szépek legszebbike.

Fejkendős török asszony szavaz a világi Törökországot alapító Kemal Atatürk szigorú arcképe alatt
Fejkendős török asszony szavaz a világi Törökországot alapító Kemal Atatürk szigorú arcképe alatt

- Cosmopolitan, Elle, Vogue, Marie Claire, mind a szexről és a meztelenségről szólnak. A lényeg az, hogy szexszel mindent el lehet adni. Mi és sok nő a világon viszont azt gondoljuk, hogy lehet más a divat – mondta Birer.

A török lapnak most jelent meg a hatodik száma, hatalmas sikere van, legutóbb már harmincezer példányt adtak el belőle. A Radikal nevű liberális napilap szerint a magazin az elfátyolozott nők Vogue-ja. Ez a siker nagy teljesítmény ahhoz képest, hogy az újságban csak olyan modellek szerepelnek, akiken fejkendő van, és csak olyan ruhákat reklámoznak, amelyek illenek az iszlám szokásokhoz, vagyis kezüket-lábukat elfedik.

A muszlimoknak is kijár az életmódmagazin

Az első szám 2011 júniusában jelent meg, egy rózsaszín ruhába és fekete csipkébe öltöztetett nővel az elején, aki szemérmesen bámult a földre. Az újság tartalma visszafogott, mégis trendi volt, ami nagyon tetszett a konzervatívoknak. A lap másik tulajdonosa, Mehmet Volkan Atay elmondta, hogy az alapításkor az erkölcsösség mellett elsősorban a piaci rést tartották szem előtt. Ezt pedig sikerült is megtalálni, hiszen eddig sosem volt még olyan magazin, amely muszlim, mégis fogyasztásorientált nőknek szólt volna.

- Van az iszlám hit, és van a muszlim életmód – magyarázza Atay. - Manapság minden életmódnak megvan a maga újsága, van a tengerészeknek, az atlétáknak, a vadászoknak, a zenészeknek, és most már a fátyolt viselő muszlim nőknek is. Úgy tűnik, a fejkendő elleni kulturális harcnak vége. A kendő mindennapos a világi egyetemeken, Hayrünnisa Gül, a köztársasági elnök felesége pedig szintén viseli a hivatalos látogatásokkor - tette hozzá.

Külföldi siker, vallási kritikák

Az újság külföldön is sikeres, ötezer külországi megrendelője közül 1500 a német. Mivel a német, muszlim török nők között nagyon népszerű az újság, Birer lehetségesnek tartja, hogy hamarosan lesz német kiadás is, és még azt is el tudja képzelni, hogy nem csak muszlim nőknek szól majd, hiszen a meztelenség elleni harc nemcsak az iszlám, de minden nő érdeke.

A lapalapítóknak azonban nem a világi olvasók, hanem a vallástudósok kritikáival kell előbb szembenézniük. Az egyik teológus szerint a lap szerkesztői nem értik az elfátyolozás lényegét. Az iszlámhoz ugyanis alapvetően nem illik, hogy egy nő mutogassa magát, és ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy bikiniben vagy fejkendőben van. Egy muszlim nőnek ugyanis mindig a háttérben kell maradnia.

A kritikára azonban megvan Birerék válasza is: - Mi nem hisszük, hogy egy nőnek el kellene magát rejtenie. Szerintünk még az elfátyolozott nőknek is joguk van a divathoz.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.