Csencselés miatt zuhanhatott le az orosz gép
A Szurgutba tartó járat a tyumenyi felszállás után négy perccel vált irányíthatatlanná és zuhant a földre kétszáz méteres magasságból. A balesetet 12 utas élte túl, állapotuk válságos. Sajtóértesülések szerint azonban a tragédia mögött egyszerű lopás is állhat: a gép szárnyait nem kezelték le fagyálló anyaggal, ám a 30 ezer rubeles – mintegy 220 ezer forintos – művelet elvégzéséről szóló iraton rajta van a kapitány aláírása – írta a Moszkovszkij Komszomolec. A napilap szerint elképzelhető, hogy az így „megspórolt” 500-600 liter folyadékot fagyállóként értékesítették autósok számára. Kérdés, hogy ez a pilóta tudtával történt vagy a szibériai város repülőterének személyzete magánakciója volt. Az orosz sajtó a feltételezést a légügyi hatóság (Roszaviacija) vezetőjére hivatkozva vetette fel, igaz Alekszandr Nyeragyko a tragédia napján csak annyit állított, hogy „a kezelést nem megfelelően végezték el” a repülőtéren.
A tragédia felderítésén szerdától az uráli közlekedésügyi nyomozati hatóság helyett moszkvaiak dolgoznak, miután kedden a helyszínre utazott a központi Nyomozóhatóság (SZK) feje, Alekszandr Basztrikin. Az SZK kiemelt ügyekben illetékes nyomozója pedig tegnap négy órán át faggatta a gépet végzetes útjára engedő diszpécsert – írta a Komszomolszkaja Pravda.
Az orosz napilap forrásai szerint vitatható a tyumenyi repülőtér igazgatójának tegnapi nyilatkozata is, amely szerint a tragikus napon minden repülőgépet lekezeltek a jégesedést gátló anyaggal. – Megvan az ő saját érdeke, hogy a felelősséget a földi kiszolgálókról a gép személyzetére terelje – idézte névtelen forrását a napilap.
Az ATR-72-es típusú, francia-olasz gyártmányú repülőgép feketedobozai szerint a jégréteg pillanatokon belül megbénította a szárnyak mozgatható részeit, irányíthatatlanná téve ezzel a gépet – írta az Izvesztyija, az orosz légügyi hatóság nem hivatalos információira hivatkozva.
A pilóták megpróbáltak visszatérni a repülőtérre, majd kényszerleszállást kíséreltek meg egy főút melletti mezőn. (Az összeköttetés eközben megszakadt a gép és a földi irányítóközpont között.) A sikertelen akció után a gép kettétört, és kigyulladt. A töréseket és égési sérüléseket szenvedő 12 túlélő a gép középső részén foglalt helyet. Egyikük saját lábán ment a roncsokhoz érkező mentőkhöz, még telefonon is értesítette főnökét a történtekről, majd eszméletét vesztette. – Először azt hittük, valami helybéli ért hamar a helyszínre. Aztán közelebb jött, egy szál ingben volt, véres karját előre tartotta, azt mondogatta: „Szása vagyok, Szása vagyok” – idézték fel a látottakat a mentők a szintén súlyos állapotban kórházba került túlélőről.
Bizonytalan a pilóták múltja
Ellentmondásosak a hírek az egy nap híján 28 éves kapitány és a 23 éves másodpilóta szakmai múltját illetően is. A UTair orosz légitársaság első adatai szerint Szergej Ancin 9 ezer órát repült, ám miután kiderült, hogy négy éves tapasztalattal ez lehetetlen, 2500-ra módosítottak. A másodpilóta mögött 1700 repülési óra állt. Kérdéses képzettségük is: az Izvesztyija kiderítette, hogy a géphez beszerzett legújabb szimulátort nem helyezte üzembe a UTair, a korábbin pedig nem lehet minden helyzetet szimulálni. A cég mindeddig nem mutatott hiteles papírokat arról, mikor végezte el a típusra felkészítő kurzust a kapitány.
A pilóták felkészítésének egyre alacsonyabb minősége rendszerint felmerülő kérdés az orosz légikatasztrófák kapcsán. Ahogyan a légitársaságok spórolása, illetve az ellenőrzések alóli kibújása is. A UTair egyik korábbi alkalmazottja – aki jelenleg perben is áll a légitársasággal – felhívta a figyelmet, hogy a gépek többsége offshore cégek kezelésében van, ami csökkenti a regisztrációs díjakat. Ráadásul így nincs szükség a géphez orosz nyelvű dokumentációra, ennek híján viszont gyakran felületesen zajlik a technikai ellenőrzés.
– A hazai bejegyzés esetén az adott típusú gépre oktatóközpontnak és szakszerviznek is lennie kell az országban, utóbbinak viszont feltétele, hogy alkatrészek gyártására is legyen érvényes oroszországi licensz – közölte az Izvesztyijával Hazif Ganyejev, korábban egy magángéppark tulajdonosa, hozzátéve, hogy a felkészítés a külföldi regisztrációval hivatalosan külföldön zajlik le, a papírokat csak jóváhagyják az orosz hatóságok. A UTair lezuhant repülőgépe Bermudán volt bejegyezve.