Csencselés miatt zuhanhatott le az orosz gép

Biztosnak tűnik, hogy a 31 ember halálát okozó hétfői tragédiát a személyszállító gép szárnyainak eljegesedése okozta. Az egyik túlélő véres karját előre tartotta, azt mondogatta: „Szása vagyok, Szása vagyok”

A Szurgutba tartó járat a tyumenyi felszállás után négy perccel vált irányíthatatlanná és zuhant a földre kétszáz méteres magasságból. A balesetet 12 utas élte túl, állapotuk válságos. Sajtóértesülések szerint azonban a tragédia mögött egyszerű lopás is állhat: a gép szárnyait nem kezelték le fagyálló anyaggal, ám a 30 ezer rubeles – mintegy 220 ezer forintos – művelet elvégzéséről szóló iraton rajta van a kapitány aláírása – írta a Moszkovszkij Komszomolec. A napilap szerint elképzelhető, hogy az így „megspórolt” 500-600 liter folyadékot fagyállóként értékesítették autósok számára. Kérdés, hogy ez a pilóta tudtával történt vagy a szibériai város repülőterének személyzete magánakciója volt. Az orosz sajtó a feltételezést a légügyi hatóság (Roszaviacija) vezetőjére hivatkozva vetette fel, igaz Alekszandr Nyeragyko a tragédia napján csak annyit állított, hogy „a kezelést nem megfelelően végezték el” a repülőtéren.

A balesetet szenvedett ATR-72/200-as típusú francia gyártmányú gép külföldi tragédiáit is az eljegesedés okozta
Emergency service workers investigate the wreckage of the UTair airlines ATR 72 passenger plane that crashed near the Siberian city of Tyumen April 2, 2012. A Russian passenger plane crashed and burst into flames after takeoff in an oil-producing region of Siberia on Monday, killing at least 31 of the 43 people on board, emergency officials said. REUTERS/Emergencies Ministry Press Service/Handout (RUSSIA - Tags: DISASTER TRANSPORT) FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS

A tragédia felderítésén szerdától az uráli közlekedésügyi nyomozati hatóság helyett moszkvaiak dolgoznak, miután kedden a helyszínre utazott a központi Nyomozóhatóság (SZK) feje, Alekszandr Basztrikin. Az SZK kiemelt ügyekben illetékes nyomozója pedig tegnap négy órán át faggatta a gépet végzetes útjára engedő diszpécsert – írta a Komszomolszkaja Pravda.

Az orosz napilap forrásai szerint vitatható a tyumenyi repülőtér igazgatójának tegnapi nyilatkozata is, amely szerint a tragikus napon minden repülőgépet lekezeltek a jégesedést gátló anyaggal.  – Megvan az ő saját érdeke, hogy a felelősséget a földi kiszolgálókról a gép személyzetére terelje – idézte névtelen forrását a napilap.

Az ATR-72-es típusú, francia-olasz gyártmányú repülőgép feketedobozai szerint a jégréteg pillanatokon belül megbénította a szárnyak mozgatható részeit, irányíthatatlanná téve ezzel a gépet – írta az Izvesztyija, az orosz légügyi hatóság nem hivatalos információira hivatkozva.

A pilóták megpróbáltak visszatérni a repülőtérre, majd kényszerleszállást kíséreltek meg egy főút melletti mezőn. (Az összeköttetés eközben megszakadt a gép és a földi irányítóközpont között.) A sikertelen akció után a gép kettétört, és kigyulladt. A töréseket és égési sérüléseket szenvedő 12 túlélő a gép középső részén foglalt helyet. Egyikük saját lábán ment a roncsokhoz érkező mentőkhöz, még telefonon is értesítette főnökét a történtekről, majd eszméletét vesztette. – Először azt hittük, valami helybéli ért hamar a helyszínre. Aztán közelebb jött, egy szál ingben volt, véres karját előre tartotta, azt mondogatta: „Szása vagyok, Szása vagyok” – idézték fel a látottakat a mentők a szintén súlyos állapotban kórházba került túlélőről.

Bizonytalan a pilóták múltja

Ellentmondásosak a hírek az egy nap híján 28 éves kapitány és a 23 éves másodpilóta szakmai múltját illetően is. A UTair orosz légitársaság első adatai szerint Szergej Ancin 9 ezer órát repült, ám miután kiderült, hogy négy éves tapasztalattal ez lehetetlen, 2500-ra módosítottak. A másodpilóta mögött 1700 repülési óra állt. Kérdéses képzettségük is: az Izvesztyija kiderítette, hogy a géphez beszerzett legújabb szimulátort nem helyezte üzembe a UTair, a korábbin pedig nem lehet minden helyzetet szimulálni. A cég mindeddig nem mutatott hiteles papírokat arról, mikor végezte el a típusra felkészítő kurzust a kapitány.

A pilóták felkészítésének egyre alacsonyabb minősége rendszerint felmerülő kérdés az orosz légikatasztrófák kapcsán. Ahogyan a légitársaságok spórolása, illetve az ellenőrzések alóli kibújása is. A UTair egyik korábbi alkalmazottja – aki jelenleg perben is áll a légitársasággal – felhívta a figyelmet, hogy a gépek többsége offshore cégek kezelésében van, ami csökkenti a regisztrációs díjakat. Ráadásul így nincs szükség a géphez orosz nyelvű dokumentációra, ennek híján viszont gyakran felületesen zajlik a technikai ellenőrzés.

– A hazai bejegyzés esetén az adott típusú gépre oktatóközpontnak és szakszerviznek is lennie kell az országban, utóbbinak viszont feltétele, hogy alkatrészek gyártására is legyen érvényes oroszországi licensz – közölte az Izvesztyijával Hazif Ganyejev, korábban egy magángéppark tulajdonosa, hozzátéve, hogy a felkészítés a külföldi regisztrációval hivatalosan külföldön zajlik le, a papírokat csak jóváhagyják az orosz hatóságok. A UTair lezuhant repülőgépe Bermudán volt bejegyezve.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.