Csak a jég a biztos a szibériai légikatasztrófában

Spórolás, lopás, VIP-utasok türelmetlensége is oka lehetett annak, hogy elmaradt a repülőgép szárnyainak jégmentesítő kezelése Tyumenyben.

Továbbra is találgatja a nyomozóhatóság, hogy miért maradt el annak a repülőgépnek a jégmentesítő kezelése, amely a múlt héten Tyumenyből indulva zuhant le néhány perccel a felszállás után, 31 ember halálát okozva. Csak annyi tűnik biztosnak, hogy a tragédiát a gép felületén képződött jégréteg okozta. A UTair orosz légitársaság ATR-72/200-as típusú gépe kétszáz méter magasságból zuhant le, kettétört és kigyulladt. A tragédiát 12 ember élte túl, állapotuk stabil. (Egyikük személyazonossága csak hétfőn tisztázódott, miután kiderült: véletlenül egy másik, a balesetben elhunyt személy neve alatt kezelték az egyik sérültet. Erre csak akkor derült fény, amikor a balesetet valójában túlélt férfi nevén őrzött holttestet a rokonok nem tudták azonosítani.)

A balesetet szenvedett ATR-72/200-as típusú francia gyártmányú gép külföldi tragédiáit is az eljegesedés okozta
Emergency service workers investigate the wreckage of the UTair airlines ATR 72 passenger plane that crashed near the Siberian city of Tyumen April 2, 2012. A Russian passenger plane crashed and burst into flames after takeoff in an oil-producing region of Siberia on Monday, killing at least 31 of the 43 people on board, emergency officials said. REUTERS/Emergencies Ministry Press Service/Handout (RUSSIA - Tags: DISASTER TRANSPORT) FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS. THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. IT IS DISTRIBUTED, EXACTLY AS RECEIVED BY REUTERS, AS A SERVICE TO CLIENTS

Az orosz lapok az információk alapján először arra gyanakodtak, hogy a tyumenyi repülőtér technikai személyzete lophatta el az 500 liter folyadék nagy részét – csupán száz litert felhasználva a gépre a forma kedvéért – hogy a többit feketén értékesítsék az autósoknak fagyállóként. Később felmerült, hogy a hasznon esetleg a pilótával osztozhattak, aki a Komszomolszkaja Pravda korábbi cikke szerint aláírta a kezelést igazoló papírt. Az aláírás tényét később a nyomozás cáfolta. Eszerint tehát a pilóta valóban elutasította a kezelést, aminek igénylése az ő hatáskörébe tartozik.

– Ez a fickó azt hiszi, hogy halhatatlan? Ezt kérdeztük egymástól, amikor szóltak nekünk, hogy nem kell lekennünk a gépet – mondta a Komszomolszkaja Pravda szerint a nyomozóknak a repülőtér technikai személyzetének egy tagja. A Kommerszant napilap szerint a 27 éves pilóta a cég spórolási politikája miatt állt el a kezeléstől. A művelet összesen 30 ezer rubelbe, mintegy 210 ezer forintba került volna. Az érintett UTair orosz légitársaságnál elismerték, valóban kapnak prémiumot a gazdaságos repülésért, de a spórolás nem vonatkozik a biztonsághoz szükséges műveletekre.

A legújabb feltételezést az NTV dobta be hétfőn: a tévétársaság szerint a Szurgutnyeftyegaz igazgatótanácsának gépen utazó tagja sürgethette a pilótákat az indulásra. (Nyikolaj Medvegyev a balesetben szintén életét vesztette.) A járat menetrend szerint indult, a kezelés szakértők szerint 5-35 percet vesz igénybe. Az olajtársaság igazgatótanácsi tagja azért is érezhette feljogosítva magát az utasítás osztogatására, mert a vállalat – amely két éven át birtokolta a Mol ötödét is – az UTair főrészvényese. Az SZNG-nél képtelenségnek tartották, hogy Medvegyev bármilyen utasítást adott volna a gép indítására vonatkozóan. Erre sem joga, sem személyes indoka nem volt.

Az orosz légiközlekedést ismerők szerint a UTair nem tartozik a "legspórolósabb" társaságok közé. Általános probléma azonban a légiszállítók felületes hatósági ellenőrzése. A szabályozás indokolatlanul utalja a pilóták hatáskörébe többek között a jégtelenítés szükségességének megítélését is. A baleset után a kezelést minden gép számára kötelezővé tették minden légitársaság számára.

A balesetet szenvedett ATR-72/200-as típusú francia gyártmányú gép külföldi tragédiáit is az eljegesedés okozta. Egyes országokban meg is tiltották a járatok használatát északi területeken. Oroszországban a típus egyetlen gépe sem szállhat fel április folyamán. Ez azonban nem vonatkozik a modernizált ATR-72/500-as gépekre.

 

 

 

 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.