Bunyót és szexet hoz Európa

Botrányos. Zseniális. Ezeket a jelzőket aggatták a dán parlament honlapjára feltett, majd egy nappal később sebtében eltávolított videóra. A másfél perces film azóta bejárta az internetet – és bárki bármit mond, annyit jegyezzünk meg: ennél figyelemfelkeltőbb és emlékezetesebb művet nem láttunk még az európai parlamenti választásokról.

Márpedig nem ez volt a cél? Dehogynem. Mogens Lykketoft, a koppenhágai törvényhozás elnöke mégis kénytelen volt közleményben bocsánatot kérni: „Elismerem, hogy a parlamentnek mint intézménynek a jövőben gondosabban meg kell néznie, mihez adja a nevét”.

Nos, ezúttal nem akármihez adta. A Voteman (Szavazóember) című rajzfilm elején a meztelen főhőst nem kevesebb, mint öt nővel az ágyban látjuk, félreérthetetlen helyzetben. A csoportszexet azonban telefonhívás szakítja meg: itt az EP-választás, Votemannek segítenie kell. A bajszos izompacsirta delfinek hátán „vízisíelve” indul útnak, és az óvatlan választópolgárokat – miután hatalmas pofonokat kever le nekik – egytől egyig behajítja a szavazóhelyiségbe. Nesze neked, alacsony részvételi arány.

A szex és az erőszak egyvelegét felvonultató kampányfilm még a dánok toleranciáját is kikezdte. „Ezzel a videóval lenézik az embereket. Elképesztően alacsony színvonalú, megdöbbent, hogy a parlament elnöke ezt egyáltalán jóváhagyta” – füstölgött a Ritzau dán hírügynökségnek Anders Samuelsen, a Liberális Szövetség képviselője. Özlem Cekic, a koppenhágai parlament (török származású) szocialista képviselőnője pedig közölte: „Megalázza a nőket ez a videó, nem is értem, mit szeretnének elérni vele. Tudni akarom, hogy mennyi pénzt költöttek rá”.

A számlára időközben fény derült: a kisfilm elkészítésére kétszázezer koronát (nyolcmillió forintot) fordítottak. És tisztázták a célokat is. Ahogy Lykketoft házelnök magyarázta a DR dán tévéadónak, a videót olyan fiataloknak szánták, akik „kedvelik az ilyen rajzfilmeket, és akiket nem érdekelnek a választások”. Őket mozgósítani a hagyományos módszerekkel szinte reménytelen, így „az üzenet most fontosabb, mint a felhasznált eszközök”. Martin Jorgensen, a parlament EU-tájékoztatási osztályának vezetője hozzátette, hogy a fő célcsoportot az első szavazók alkotják, hozzájuk próbálják eljuttatni az európai választások létezésének és időpontjának hírét. És igen, ehhez bizony „meglepő és eredeti” megoldásokra van szükség.

Az eredetiséget amúgy nehéz elvitatni a botrányt okozó videótól.

Kiderül belőle, hogy Voteman nem ment el szavazni a legutóbbi EP-voksoláson, és ezután döbbent rá, hogy olyan lényeges ügyeket nem tud befolyásolni, mint a mezőgazdasági támogatások, a klímavédelmi szabályozás vagy – merthogy Dániában vagyunk – a népszerű fahéjas tekercsben felhasználható fahéjmennyiség. (Nem vicc, ez utóbbiból tényleg volt konfliktus a dánok és az EU között.) A szuperhős megfogadta, hogy ezentúl mindenkit rábír a szavazásra.

S bár a meggyőzést Voteman felettébb unortodox eszközökkel végzi, hasonló – a választási kedvet serkentő – csodaszernek akármelyik európai kormány örülne. Az EU-tagállamokban attól félnek, hogy az idei részvételi arány még a korábbi, kínosan alacsony értékeket is alulmúlja majd; a fiatalok körében különösen nagy az érdektelenség.

Vigasztalja a kampányfilm megálmodóit, hogy nem minden néző háborodott fel annak tartalmán és a stílusán. Egy twitterező például azt írta, hogy a videó megnézése után „Dániába költözik”. Mogens Lykketoft is beismerte, hogy a közösségi oldalakon két táborra szakadtak az emberek: egyesek elfogadhatatlannak találják a filmet, másoknak tetszik a nyers humor, amely kétségtelenül felhívja a figyelmet a május 25-i választásokra.

Ha megnézzük az Európa-szerte gyártott halovány és fantáziátlan videókat, prospektusokat vagy plakátokat, amelyek – elvileg – kedvet csinálnak a szavazáshoz, nem kell sokat töprengeni annak eldöntéséhez, kinek sikerült felráznia az unott választókat. Félő, hogy a delfinvízisínek e hét végéig már nem lesz ideje körbeszáguldania Európát.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.