Börtönből is irányít a fegyvercsempészet királya?
Az ENSZ BT júniusi szankciói tiltják, hogy Észak-Korea fegyvert exportáljon. A feltételezések szerint Phenjan évente jelentős bevételre tesz szert rakéták, rakétaalkatrészek és egyéb fegyverek eladásából – főleg Iránnak, Szíriának és Mianmarnak.
Az is köztudott a bangkoki sajtóból, hogy az amerikai hírszerzés figyelmeztette – feltételezhetően műholdfelvételek alapján – a thaiföldi hatóságokat a gép ellenőrzésére. A gép személyzete négy kazahsztáni és egy fehérorosz pilótából állt, akik azóta is előzetes letartóztatásban vannak. Szerdán a thai rendőrség egyik illetékese többszöri kihallgatásuk alapján azt nyilatkozta, hogy váltig állítják: nem tudtak arról, hogy fegyvert szállítanak. Ugyancsak kitartóan ismételgetik, hogy az üzemanyag-feltöltés után úti céljuk Srí Lanka lett volna.
Védőügyvédjük azt nyilatkozta a bangkoki médiának, hogy az öt fős személyzet állítása szerint egyiküknek sem volt köze, sőt nem is volt tudomása a nemzetközi fegyvercsempészet „királyának” tartott Viktor Butról, aki egykor szállítóflottát tartott fenn, és jelenleg éppen Bangkokban vesztegel majd egy éve előzetes letartóztatásban. A volt szovjet KGB-s tisztet a CIA ügynökei (magukat a FARC kolumbiai gerillaszervezet képviselőinek kiadva) invitálták a thai főváros egyik szállodájába, hogy fegyvervásárlásról tárgyaljanak. But alighanem megérezte, hogy valami nem stimmel, ezért kitérő válaszokat adott az állítólagos gerilláknak.
A thaiföldi bíróság első fokon fel is mentette, miután a CIA-ügynökei nem tudták bizonyítani, hogy megállapodás született volna a fegyverszállításról. Amerikai részről megfellebbezték a bíróság ítéletét, Viktor But így visszakerült az előzetesbe, hogy végső döntés szülessen az Egyesült Államok által igényelt kiadatásáról. Évekkel ezelőtt az ENSZ fórumán is azzal vádolták Butot, hogy szállítógépei, amelyek a világszervezet békefenntartó misszióit is szolgálták, illegálisan az ENSZ által embargóval sújtott, polgárháborús afrikai államokba vittek fegyvereket.
A thai rendőrség eddigi vizsgálata nem tudta bizonyítani a fegyvercsempészettel foglalkozó szakértők állítását, hogy a hivatalosan a hong kongi székhelyű Union Top Management Ltd. által bérelt chartergép eredeti repülési terve szerint a phenjani szállítmány egyik állomása Teherán lett volna. Egy amerikai és egy belgiumi non-profit repülésügyi csoport is azt állítja, hogy a szállítógép útvonaltervében Bangkok érintése mellett szerepelt Teherán, a Sri Lanka-i Colombo, Azerbajdzsán és Ukrajna is.
Az IL-76-os szállítógép egyébként egy grúziai teherszállító vállalatnál, az AirWestnél van regisztrálva. A cég tulajdonosát, Levan Kakabadzét elérte az AP hírügynökség, ám a vállalkozó azzal hárított el minden kérdést, hogy a szállítógépet lízingbe továbbadta az SP Trading vállalatnak, így fogalma sincs a gép útvonaltervéről vagy szállítmányáról. Azt viszont az említett szakértők dokumentációjukkal bizonyítják, hogy ez az Iljusin gép korábban a Viktor But érdekeltségi körébe tartozó cégnél volt bejegyezve.