Bomba is okozhatta az orosz gép pusztulását?
A Sínai-félsziget fölött szombaton szerencsétlenül járt orosz utasszállító repülőgép személyzete nem sokkal a katasztrófa előtt nem tudott semmilyen műszaki problémáról, a pilóták az ilyenkor szokásos kommunikációt folytatták a légi irányítással – értesült az Interfax. Az orosz hírügynökség forrása ugyanakkor azt is közölte, hogy a hangfelvételek tanúsága szerint mielőtt a gép eltűnt volna a radarképernyőkről, „a normális repülésre nem jellemző zajt” lehetett hallani a fedélzeten. Arról azonban nem szól a jelentés, hogy milyen jellegű zajról van szó. Csak azt állapítja meg, hogy a rendellenesség valószínűleg váratlanul lépett fel, a pilóták még vészjelzést sem tudtak leadni.
A hír alighanem tovább gerjeszti a katasztrófa okaival kapcsolatos találgatásokat. Az Airbus 321 típusú gépet üzemeltető, Metrojet márkanéven futó orosz légitársaság, a Kogalimavia állítja: csak külső behatásra történhetett ilyen hirtelen lassulás és magasságvesztés, az azonban kizárható, hogy egy az Iszlám Állam dzsihadista szervezethez tartozó csoport lőtte le az orosz gépet. Abdel Fattah el-Sziszi egyiptomi elnök például propagandának nevezte a szélsőségeseknek ezt a bejelentését, Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője pedig arra szólított fel, hogy a szerencsétlenséget ne hozzák összefüggésbe a szíriai orosz légicsapásokkal, mert ezek"teljesen különböző dimenziók, teljesen különböző kérdések".
Stringer / Reuters |
Azt azonban a szakértők egy része továbbra elképzelhetőnek tartja, hogy esetleg a fedélzeten – például a csomagtérben – elhelyezett bomba detonációjától vált le még a levegőben az Airbus farokrésze. Ráadásul az NBC amerikai tévécsatorna úgy értesült, hogy a katasztrófa idején egy műhold „hővillanást” észlelt a Sínai-félszigeten, igaz, ez sem feltétlenül jelenti azt, hogy pokolgép végzett a repülővel. Akár mechanikai hiba is okozhatott robbanást az üzemanyagtartályban vagy a hajtóműben – idézte a jelentést a Reuters. Sőt az is lehet, hogy a villanásnak nincs köze a légiszerencsétlenséghez, hiszen a térségben időről időre összecsapások zajlanak az iszlamistákkal, és nem találtak robbanószerre utaló nyomokat a roncsokon.
Nem tartják valószínűnek a szakemberek azt a lehetséges forgatókönyvet sem, amely szerint pilótahiba okozhatta a katasztrófát, hiszen a gép tapasztalt kapitánya a 12 ezer repült órájából 3860-at A321-esen töltött. Megjelent viszont egy újabb olyan beszámoló, amely arra utal, hogy nem volt minden rendben a lezuhant Airbusszal. A Kogalimavia egyik utaskísérője a Moszkovszkij Komszomolec moszkvai napilapnak elárulta, hogy a szerencsétlenül járt géppel négy hónappal ezelőtt kezdődtek a gondok, és a személyzetek csak imádkoztak, ha éppen azzal kellett útra kelniük. Olyan volt, mint a rulett – vagy célba érsz, vagy nem – mesélte az utaskísérő.
A Kogalimavia KGL9268 számú, a vörös-tengeri üdülőhelyről, Sarm es-Sejkből Szentpétervárra tartó járata szombaton reggel, nem sokkal a felszállás után zuhant le a Sínai-félszigeten. A fedélzetén tartózkodó 217, túlnyomó többségében orosz állampolgárságú utas és a hétfős személyzet egyetlen tagja sem élte túl a katasztrófát. Az áldozatok maradványait szállító első repülőgép hétfőn, a második pedig kedden reggel szállt le a szentpétervári Pulkovo repülőtéren.