Békaalagút emuknak

Ausztrália egyik címerállatát a közlekedési hatóságok autópálya alatti átjárókkal mentenék meg a biztos haláltól. Nagy madár, kis agy – figyelmeztetnek az állatvédő szervezetek.

A koaláknak és a hüllőknek már van, úgyhogy az emuknak miért ne lehetne? – valószínűleg ennek jegyében álltak elő Ausztráliában a közlekedési hatóságok a tervvel, hogy a Csendes-óceáni Autópálya alá alagutakat építsenek a nagymadarak számára. A Sydneyt Brisbane-nel összekötő, 960 kilométeres autópályát mostanában akarják meghosszabbítani, az emualagutakról szóló elképzelés pedig része az erőfeszítéseknek, hogy minél inkább tompítsák a negatív környezeti hatásokat. A terv szerint az emuk közlekedését öt alagútrendszer segítené, amelyek közül négy öt és fél, egy pedig négyméteres belmagasságú lenne, vagyis bőven elég, hogy a két méter körülire megnövő röpképtelen madár átballagjon rajta, és az autópályára rohanva ne veszélyeztesse a maga és az emberek testi épségét.

An Australian Emu named
An Australian Emu named "Dubbo" gets an early morning soaking at Sydney's Taronga Park Zoo. With meat prices booming, exporters are hungry for as much of the Emu's low-fat, red meat as possible. Europeans are also scorning beef in the wake of mad cow disease and the foot-and-mouth outbreak. Picture taken 19th January, 2000. REUTERS/Str FOR RELEASE WITH FEATURE AUSTRALIA-EMU

Az első hallásra messzemenő előzékenységről árulkodó tervért az állatvédő szervezetek azonban nem rajonganak túlságosan. Először is – hívják fel a figyelmet sokan –, nem valószínű, hogy az állatok használni fogják az alagutakat. „Nagy madár, kis agy” – mondja például Ausztrália egyik címerállatáról, a világ második legmagasabb és harmadik legnagyobb madaráról Gary Whale, a Birdlife Australia munkatársa. Whale szerint az emuk intelligenciájáról sokat elárul, hogy a farmerek hiába vágnak nekik réseket a földeket elválasztó drótkerítéseken, a madarak tollas Don Quijoteként próbálnak meg újra és újra átrohanni ott, ahol nem lehet – néha alig pár méterre a menekülési útvonaltól. Másrészt magával az autópálya meghosszabbításával van probléma, hiszen az új pályaszakasz pont az emuk kulcsjelentőségű költési és táplálkozási területeit vágja ketté, kipusztulással fenyegetve a keleti parti populációt – fűzi hozzá Whale.

A Csendes-óceáni Autópályán történő balesetekben évente 20-40 ember hal meg. Biztonsági fejlesztésekre a hatóságok már százmilliókat költöttek – beleértve a koalák és a hüllők számára készült átjárókat és azokat a függőhidakat is, amelyeken az oposszumok mászhatnak át az egyik oldalról a másikra.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.