Ünnepelt táncos áll a merénylet mögött
Karrierféltés, szerelmi dráma, egy egzaltált művészvilág minden intrikája, hisztériája – ez sejlik fel a háttérben azután, hogy Pavel Dmitricsenko szerdán beismerő vallomást tett a Bolsoj művészeti igazgatója, Szergej Filin ellen kénsavval végrehajtott januári támadásról. Az ünnepelt szólótáncost és vele együtt két másik férfit egy tegnapi házkutatás után tartóztatták le Moszkvában; a felbujtó Dmitricsenko volt, Filint kénsavval az ő megbízásából egy büntetett előéletű férfi, Jurij Zaruckij öntötte le, és bilincs kattant a sofőr, Andrej Pilatov csuklóján is.
Filint – aki 2008-ig tartó táncosi karrierje alatt rengeteg orosz és külföldi díjat elnyert – január 17-én késő este támadták meg Moszkvában a lakása előtt. Éppen a háza előtt állt, és a kapucsengőn ütötte be a kódot, amikor valaki a nevén szólította, megfordult, és ekkor kapta az arcába a kénsavat. A 42 éves művészeti igazgató harmadfokú égési sérüléseket szenvedett, és veszélybe került a látása is. Először Moszkvában, majd később Németországban esett át szem- és plasztikai műtéteken. Jelenleg egy németországi klinikán kezelik, és az orvosi prognózisok szerint hónapok múlva visszanyeri annyira látását, hogy visszatérhessen a társulat élére.
Dmitricsenko azután lett gyanúsított, hogy a rendőrök ellenőrizték a Filin lakása körül a támadás időpontjában indított mobiltelefon-hívásokat. Indítékról egyelőre nem esik szó; a Bolsoj intrikákkal átszőtt világából egyelőre annyi szivárgott ki, hogy a táncosnak viszonya van egy balerinával, Anzselina Voroncovával, aki állítólag Filint vádolja, hogy a karrierje zsákutcában ért véget. Dmitricsenko neve eddig még egyszer sem merült fel gyanúsítottként az ügyben – Filint is beleértve a merénylet mögött sokan inkább az ünnepelt szólótáncost és hatalmi riválist, Nyikolaj Ciszkaridzét sejtették –, de az biztosnak tűnik, hogy a beismerő vallomás híre még hosszú időn át vet majd sokkhullámokat az orosz opera- és balettvilágban. Ahogy Katyerina Novikova, a Bolsoj szóvivője meséli, „senkinek” nem volt tudomása arról, hogy Dmitricsenko és Filin között valaha bármiféle feszültség támadt volna. Sőt. Filin volt az, akitől tavaly ősszel Dmitricsenko megkapta a karrierje csúcsát jelentő szerepet, a Prokofjev-féle Rettegett Iván címszerepét, és Dmitricsenko meg is hálálta a felkérést, előadásról előadásra nyűgözve le a kritikusokat. Az őt ismerők azt már csak diszkréten jegyzik meg, hogy ezt a sikert testhezálló szerepben érte el: a prominens, de nem az abszolút élvonalhoz tartozó balettművészt a társulatban szélsőséges hangulatváltozásai és heves vérmérséklete miatt félték és kerülték.
Dmitricsenko karrierje enyhén szólva nem indult egyszerűen. Nemrég interjúban mesélte el, hogy édesanyja egy szelet Mars csokoládé ígéretével vette rá, hogy elmenjen a Bolsoj felvételijére. Ekkor Jurij Grigorovics akkori művészeti igazgató – az egész 20. század egyik legkiemelkedőbb koreográfusa – meg is látta benne a tehetséget, és kitartott mellette azután is, hogy őt magát 1995-ben félreállították. Dmitricsenko végül 2002-ben került be a társulatba. Azóta is ő a Bolsoj egyik nagy „konzervatívja” – olyasvalaki, aki a legszívesebben csak klasszikus darabokat látna a világhírű intézmény színpadán.
A három letartóztatás után Ciszkaridze is kiállt a nyilvánosság elé, és ő már határozottan tudni vélte, mi áll a támadás hátterében. Dmitricsenko tagja volt annak a bizottságnak, amelyik a táncosoknak adott ösztöndíjakról dönt, és mint ilyen, többször összetűzésbe került Filinnel. „Nyíltan veszekedtek. Mindenki tudta” – adta elő a maga változatát a történtekről Ciszkaridze. Elárulta, hogy mindenkit sajnál; Dmitricsenkót ő is heves természetnek tartja, de arra képesnek nem, hogy bárkinek is savat öntessen az arcába.
Annak, hogy Ciszkaridze megszólalt, van némi pikantériája, a Bolsojban ő ugyanis annak a Voroncovának a tanára, akihez Dmitricsenkót gyengéd szálak fűzik. Hogy Voroncova mit tud az egészről, azt egyelőre nem tudni; amikor a barátját kedd este letartóztatták, éppen fellépése volt.