Air France-katasztrófa: 15 percet kellett volna várnia az alvással a kapitánynak
A hangfelvételen a 37 éves David Robertet, a 32 éves Pierre-Cedric Bonint és az 58 éves kapitányt, Marc Dubois–t hallani. A felvételből kiderült, hogy hármuk közül ketten aludtak, amikor az Airbus 330-as trópusi viharba keveredett a Rio de Janeiróból Párizsba tartó úton. A két vezető pilóta magára hagyta Bonint, hogy egyedül irányítsa a gépet, jóllehet még csak kezdő pilótának számított, alig néhány száz repüléssel a háta mögött. Ismert, hogy a veterán pilóta a járat indulása előtt csak egy órát aludt, mivel előző estéjét egy szolgálaton kívüli légiutas-kísérővel és egy operaénekessel töltötte.
„Ha a kapitány a helyén maradt volna, míg a gép kiér a trópusi konvergenciazónából, és mindössze 15 perccel elhalasztja az alvást, talán máshogy ért volna véget a történet" – mondta az esetet vizsgáló biztos. „De nem hiszem, hogy fáradtság miatt ment volna el. Ez inkább a szokásos viselkedés, ami az Air France pilótáit jellemzi. Az, hogy elhagyta a helyét, nem szabályellenes, mégis meglepő."
A vizsgálat szerint a repülőgépnek többek között a sebességmérője is elromlott. Ahelyett viszont, hogy az ekkor szokásos ereszkedő manővert hajtotta volna végre, a fiatal pilóta épp ennek ellenkezőjét tette, emelte a gép repülési magasságát. A főkapitány végül belépett a pilótafülkébe egy perc 38 másodperccel az üzemzavar után, de már késő volt.
Robert azt kiáltotta: „B... meg, le fogunk zuhanni. Ez nem igaz. De mi történik?" Akkor Robert vagy Bonin üvöltötte: „B... meg, meghalunk!" Ezután a gép az óceánba csapódott.
A hatóságoknak két évükbe telt, míg a holttesteket és a szükséges bizonyítékokat felhozták a tengerfenékről. Az Air France tagadja, hogy a pilótáik alkalmatlanok lettek volna. Az Air France-nak és az Airbusnak is emberölés vádjával és további vizsgálatokkal kell szembenéznie.