Az utolsó pillanatig sem tudták, miért zuhannak

Elmaradt a gép jégtelenítő anyaggal való kezelése, így a gép szárnyának mozgatható részei lebénultak – vélik a múlt héten az oroszországi Tyumenynél balesetet szenvedett ATR–72/200-as gép balesete után. Lehet, hogy a földi személyzet lopta el az anyag egy részét.

Az utolsó pillanatig nem tudták a pilóták, hogy a repülőgépük a szárnyak eljegesedése miatt vált irányíthatatlanná és zuhant le a tyumenyi felszállás után néhány perccel – derült ki a múlt héten balesetet szenvedett ATR–72/200-as típusú gép fekete dobozának felvételeiből, amelyeken többek között a következő párbeszéd hallható:

Kapitány: Gépi irányítás bekapcsolva, csűrőlapok bezárva.
Másodpilóta: Ejha!
Kapitány: Ez mi volt?
Másodpilóta: Mi ez a rázkódás?!
Kapitány: Robotpilótát kikapcsolni!
Másodpilóta: Csönd! Mi történik?
Kapitány: Jelentsd neki (értsd: közöld a géppel) Fedélzeti computer: Ne süllyedjen! (kritikus mélységet ért el a gép, 120 métert)
Másodpilóta: A ...ba, mit közöljek vele? Miért nem működik?
Fedélzeti számítógép: Ne süllyedjen!
Kapitány: Nem értem...
Másodpilóta: …........!
Kapitány: Zuhanunk!

A nyilvánosságra került felvétel tanúsága szerint a kapitány jelentése a zuhanásról nem jutott el a földi irányítóközponthoz, amely egyáltalán nem kapott jelzést arról, hogy gond támadt a felszállás után.

Egyelőre nem tisztázott, hogy mi okból, de elmaradt a gép jégtelenítő anyaggal való kezelése, így a gép szárnyának mozgatható részei lebénultak. Az orosz lapok gyanúja szerint vagy a földi személyzet lopta el az anyag egy részét, hogy aztán feketén értékesítse az autósoknak fagyállóként, vagy a gépet kezelő Utair légitársaság kötelezte spórolásra a pilótákat, prémiumot ígérve a gazdaságos repülésért, vagy a géppel Szurgutba tartó egyik VIP-utas – a légitársaság részvénytöbbségét birtokló Szurgutnyeftyegaz olajtársaság igazgatótanácsának egy tagja – siettette az indulást. A kezelés szükségességének megítélése a pilóta hatáskörébe tartozik, ám tekintve, hogy a gép nyolc órán át állt az éjszakai fagyban, amit reggel enyhe hóesés kísért, mindenképp indokolt lett volna a jegesedést megelőző kezelés.

A gép a felszálláskor nem mutatott rendellenességet, ám a csűrőlapok bezárása 190 méteres magasságban nem sikerült a lerakódott jég miatt, a gépre nem hatott elég felhajtó erő, mert nem tudott megfelelően gyorsulni. Szakértők szerint volt elvi lehetőség a gép megmentésére, ám ehhez a krízishelyzetre ki nem képzett pilótáknak a rendelkezésre álló alig fél perc nem volt elegendő. Ha újra kinyitották volna a szárnylapokat és úgy kapcsoltak volna nagyobb teljesítményre, akkor talán elkerülhető lett volna a tragédia. – Jegesedésre nem is gondoltak, mivel a felszín nem volt jeges. De a szárny felső részén és a stabilizátoron volt jég – elemezte a helyzetet a Vesztyi hírműsorban Mihail Markov pilóta. A gép egy főút melletti mezőre zuhant, három részre tört és kigyulladt.

A balesetben a helyszínen 31 ember vesztette életét. 12 utas élte túl a balesetet, mind a gép középső részén ültek. Egyikük csütörtökön a kórházban meghalt. A többi súlyos sérült állapota stabil, egy válságos, egy személyt pedig a hétvégén várhatóan kiengednek a kórházból.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.