Az Opel robbanthatja a német koalíciót
Nem adunk pénzt az Opel megmentésére, és állami kezességet sem vállalunk érte - szögezte le a hét közepén Rainer Brüderle gazdasági miniszter (FDP). Ám Angela Merkel kancellár (CDU) néhány órával később már azt jelentette be, hogy az ügy még nincs lefutva, amivel érzékeltette, hogy a végső szót úgyis ő mondja majd ki.
A nehéz helyzetben levő Opel jövője egy ideje már komoly fejfájást okoz a német kormánynak. Az amerikai tulajdonos, a General Motors tavaly váratlanul lemondott arról, hogy eladja az autó céget, viszont úgy tűnik, csupán részlegesen – a szükséges 3,7 milliárd euró helyett csupán 1,9 milliárddal - hajlandó beszállni a szanálásába. A többit az érintett országoknak, köztük Németországnak kellene összeadnia.
A liberálisok szerint viszont a héten elfogadott nagyarányú takarékossági csomag mellé nem illene, ha a német állam mentőövet dobna az Opelnek, különösen nem közpénzből. A német szociáldemokraták és a szakszervezetek persze más véleményen vannak: az Opel több mint 20 ezer németnek ad munkalehetőséget, vagyis egyáltalán nem lenne kidobott pénz ezeket az állásokat megvédeni - érvelnek.
Merkel számára az sem utolsó szempont, hogy az érintett munkahelyek egy része a CDU vezette tartományokban van. A német kancellár állítólag azzal is próbálkozik, hogy ne közvetlenül német kasszából, hanem az Európai Befektetési Banktól kapjanak pénzt az Opel megmentésére.
A helyzetet látva a liberálisok máris bekeményítettek: meglebegtették, hogy esetleg mégsem szavazzák meg a CDU államfőjelöltjét, Christian Wulffot a június végi elnökválasztáson. Ebben az esetben szinte biztos, hogy borulna a kormánykoalíció. Felmérések szerint a németek 83 százaléka nem is nagyon tiltakozna ellene: az alig nyolc hónapja regnáló CDU/CSU-FDP kormány eddig nemigen váltotta be a hozzá fűzött reményeket.