Autópálya-matricát vezet be Horvátország
A tárcavezető kijelentette: a Horvát Autópályák Vállalat (HAC) és a Rijeka Autópálya Vállalat (ARZ) mielőbbi szerkezetátalakítására van szükség. "A kormánynak az a célja, hogy érintés nélküli díjfizetési módot vezessen be" - hangsúlyozta. Hozzátette: a végleges döntés előtt még meg kell vizsgálniuk az előzetes elemzéseket. A matricák árára vonatkozó kérdést a miniszter túl korainak nevezte. Szavai szerint figyelnek arra, hogy a tarifák kövessék a horvát állampolgárok életszínvonalát.
A szakszervezetek határozottan ellenzik a autópálya-matricák bevezetését. "Mi nem vagyunk tranzitország, és a mediterrán államokban a fizetős kapu a szokás" - mondta Mijat Stanic, a szakszervezet képviselője a sajtónak, aki az árkülönbség fedezetét az államtól várja.
Egy korábban készült tanulmány szerint, amit a Vecernji List horvát napilap ismertetett, az autópályadíjból származó bevételek a matricák bevezetése után se esnének vissza. Vagyis maradna a 2,2 milliárd kuna (közel 93 milliárd forint) éves bevétel. Azzal a különbséggel - teszi hozzá a lap -, hogy a kiadások nagyban csökkennének, hisz megszűnnének a fizetőkapuk, és ezzel együtt közel 800 munkahely is.
A horvát autópálya-vállalatok évek óta fizetésképtelenek, és a csődeljárás szélén állnak. Az állam magas kamattal rövid távú hiteleket vett fel, amit most nem tud fizetni. 2014-ben a HAC és az ARZ kötelezettségei körülbelül egymilliárd euróra (322 milliárd forint) rúgtak. A horvát kormány decemberben újabb 200 millió euró értékű hitelt hagyott jóvá a HAC-nak az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól (EBRD). Ezt azzal magyarázták, hogy a HAC-nak 2016-ban 466 millió euró törlesztőrészletet és 109 millió euró kamatot kell kifizetnie a korábban felvett kölcsönből. Ezt a vállalat saját bevételeiből nem tudja fedezni.