Autómentessé válhat Madrid belvárosa
Mindez hozzájárul ahhoz, hogy a légszennyezettség és a szálló por koncentrációja évek óta jelentősen meghaladja az Európai Unió által javasolt határértéket, Brüsszel több millió eurós büntetéssel fenyegetőzik, ráadásul állandó a zaj, sok helyen még éjjel egykor is nehezen lehet aludni.
Tavaly óta ugyan érezhető némi javulás, amit a belvárosban radikálisan megemelt parkolási díjakkal magyaráznak. Madridban 1,7 millió jármű közlekedik, ennek 80 százaléka gépkocsi, ám a válság miatt az átlagéletkoruk 5,3 évről (2008) 9,3 évre (2013) nőtt, csakúgy, mint a károsanyag-kibocsátás – emlékeztet az El País.
Ana Botella most azt ígéri, hogy január elsejétől javulni fog a helyzet, a szabályok ellen vétő autósokat 90 euróra büntetik, és a „védett zónában" lakók is évente legfeljebb tízszer kérhetik, hogy „idegen" autó behajthasson látogatóba.
Botella egyébként furcsa módon került a főváros élére. Amikor a Néppárt 2011-es választási győzelmekor a népszerű főpolgármester, Alberto Ruiz-Gallardón igazságügyi miniszter lett, Botella „megörökölte" tőle ezt a pozíciót. Sok kritikát váltott ki, hogy senki sem választotta meg a pozícióra, sokan Aznar exkormányfő kinyújtott kezét látták benne.
Ráadásul angoltudása is hagy némi kívánnivalót maga után, erre akkor derült fény, amikor Madrid az 2020-as olimpia megrendezésére pályázott, és Botellának a nemzetközi sajtótájékoztatón fogalma sem volt, miket kérdeztek tőle az újságírók. Ebből aztán közkedvelt mém lett az interneten. Az egyik tévés műsorvezető meg is jegyezte, így legalább mindenki tudja, milyenek a spanyol politikusok: nem beszélnek idegen nyelvet, és soha nem válaszolnak a kérdésekre. Működését azóta is sokan bírálták, részben ennek köszönhető, hogy két hete bejelentette, nem indul a következő önkormányzati választáson.