Amerikai kommandósok szállták meg az észak-koreai olajszállítót

Az amerikai haditengerészet kommandósai a Földközi-tengeren, Ciprustól nem messze megszállták a Morning Gloryt, azt az észak-koreai olajszállító tankert, amely a múlt héten futott ki a líbiai Esz Szider kikötőjéből 200 ezer hordónyi illegálisan szerzett olajjal.

John Kirby ellentengernagy hétfői közlése szerint az amerikai kommandósok líbiai és ciprusi kormányzati kérésre nemzetközi vizeken rohanták meg a tankert. Akciójukban – amelyet a USS Roosevelt rakétarombolóról irányítottak – senki nem sérült meg. A Morning Gloryt most egy másik hadihajó, a USS Stout romboló fogja visszakísérni Líbiába.

Az észak-koreai zászló alatt hajózó olajszállító tanker azoknak a milíciáknak a jóvoltából futhatott ki a múlt héten Esz Sziderből, amelyek három évvel a Kadhafi-rezsim bukása után sem tették le a fegyvert, és nem ismeri el a tripoli központi kormány fennhatóságát a keleti országrész felett. Bár a líbiai haditengerészet űzőbe vette a Morning Gloryt, a tankernek sikerült nemzetközi vizekre érnie. Emiatt Ali Zeidan miniszterelnök ellen a parlamentben bizalmatlansági indítványt nyújtottak be, és a kormányfő meg is bukott.

Milícia tagjának lenni Líbiában nagy hatalmat jelent. A keleti országrészre Tripolinak már annyira kevés a befolyása, hogy a helyi milíciák és törzsi elöljárók gyűlése tavalyelőtt  – mindössze fél évvel az országot 42 éven át kézben tartó diktátor, Moammer Kadhafi bukása után – Kireneika néven autonómiát kiáltott, amivel vitte az ország olaját  is. A függetlenségpártiak azt mondják, nem akarnak többet, csak visszatérni ahhoz az állapothoz, ahogyan Líbia 1951 és 1963 között kinézett. Ekkor három nagy régió, a nyugati Tripolitania és Fazzan, illetve a keleti Kireneika föderációjából állt az ország. kiáltották ki. Barkának hívják, és saját fővárost, rendőri erőket, igazságszolgáltatást és parlamentet akar, a kül- és a védelmi politikát viszont rábízná a Tripoliban regnáló központi kormányzatra.

A vita nyilván az olajbevételekről szól, amelyekből Tripoli nem akar annyit adni, amennyit a keleti országrész kapni szeretne. Líbia a Kadhafi-rezsim bukása előtt napi 1,4 millió hordó olajat exportált, ami tavalyra napi  hatszázezerre csökkent. A fénykorban csak Esz Szider Líbia legnagyobb olajkikötője. A kitermelés fénykorában a szállítóhajók naponta 447 ezer hordó olajjal hagyták el a várost.
 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.