Adósságba verte magát a cseh elnök
A kilenc cseh jelölt közül egyik sem lépte túl a törvényben megszabott 40 millió koronás (hozzávetőleg 440 millió forint) határt az ország történelmének első közvetlen elnökválasztása előtti kapmpány során. Milos Zeman és Jan Fischer viszont jelentős adósságot halmozott fel – ez derül ki azokból az elszámolásokból, amelyeket az érintettek a prágai felsőháznak nyújtottak be az elmúlt hét végén. Valamennyi dokumentum nyilvános, megtekinthető a szenátus honlapján. Az államfővé választott Zeman a kampányára 37,2 millió koronát költött, viszont a hazai és a külföldi szponzoroktól egyelőre 3,5 millióval kevesebbet kapott.
Érdeklődésünkre Hana Burianová elnöki szóvivő közölte, hogy a hiányzó összeg e hónapban megérkezik, s a tartozásaikat gond nélkül rendezik. Nem ilyen egyszerű Jan Fischer helyzete, aki csaknem ötmillió koronával tartozik különböző reklámügynökségeknek. Állítása alapján a szponzorok többsége -- miután nagy meglepetésre nem jutott be a második fordulóba – az ígértnél jóval kevesebb összeggel támogatta őt. Közölte azt is, hogy a kampányára saját megtakarított pénzéből 350 ezret fordított, és jelenleg a bankszámláján már csak 17 ezer korona maradt, ezért alighanem kénytelen lesz kölcsönért folyamodni. Prágai politikai elemzők szerint azért került ilyen súlyos anyagi helyzetbe, mert az elnökválasztáson ő valóban függetlenként indult, egyetlen párt sem állt mögötte, ráadásul tavaly önként távozott az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) alelnöki posztjáról, s azóta nincs munkahelye.
Karel Schwarzenberg jelenlegi cseh külügyminiszter – aki a második fordulóban veszített Milos Zemannal szemben – 36,3 millió koronáért rendelt reklámokat. Az ő számláján 200 ezer korona maradt, amelyet a jogi norma rendelkezése alapján jótékonysági célra kell fordítania. Ugyanez vonatkozik az ugyancsak kedvező mérleggel zárt többi elnökjelöltre is.