Adóelőny a bringásoknak
Az ötlet - paradox módon - az autós közlekedést preferáló USA-ból érkezett, ahol a kerékpáros szervezetek az évezred eleje óta küzdenek a havi 20 dolláros adóvisszatérítés bevezetéséért, jobbára eredménytelenül (ezzel szemben több államban létezik olyan, az új bringák árába épített kerékpáradó, amelyből a kerékpárút-ébítéseket finanszírozzák).
Európa a megvalósítás terén egy lépéssel előrébb jár: Belgiumban, Hollandiában és Nagy-Britanniában már ma is adókedvezményt kaphatnak azok, akik kerékpárral járnak a munkahelyükre. Az adóelőny környezet védelméért jár, és azok kapnak többet, akik messzebbről tekernek, ugyanis a fizetség a megtett kilométerekkel arányos. Belgiumban 20 eurócent, azaz csaknem 53 forintot lehet leírni kilométerenként, Hollandiában 15 centet (40 forintot), Nagy-Britanniában pedig mérföldenként 20 pennyt, azaz kilométerenként mintegy 35 forintot.
Belgiumban az adókedvezménynek köszönhetően a 2006-ban regisztrált 140 ezer bringás ingázó helyett 2010-ben már 270 ezren tekertek a munkába. A belga adóhatóság tavaly összesen 43 millió eurót (11,36 milliárd forintot) fizetett a programban résztvevőknek. Ugyanakkor, ha ugyanezt a tömeget autók vagy buszok szállítanák a munkahelyre, utak és parkolóhelyek építésére, illetve a gépi közlekedéssel járó környezetszennyezés miatti közvetlen kiadásokra ennél lényegesen többet kellett volna fordítani. Hollandiában pedig azt számolták ki, hogy a kerékpárral munkába járók arányának 1 százalékos növelése évi 27 millió eurós költségvetési megtakarítást eredményez.