A kapitány visszatért a süllyedő hajóra

Francisco Schettino először járt a Costa Concordián a 2012. január 13-án történt hajószerencsétlenség óta.

Nem menekülök, az arcomat adom ahhoz, ami történt – mondta csütörtökön a Costa Concordia roncsán állva Francesco Schettino volt kapitány, aki a 2012. januári katasztrófa óta most először lépett a zátonyra futott tengerjáróra. Mint kifejtette, szerinte több mint négyezer ember életét mentette meg azzal, hogy mindvégig kapitányként viselkedett. A luxushajót tavaly állították fel Giglio szigeténél, és az elmúlt hetekben szakértői vizsgálatok kezdődtek a két éve történtek pontos kiderítésére. Az olasz kapitány maga jelentkezett, hogy részt vehessen a 32 áldozattal járó tragédia kivizsgálásában.

A volt kapitány már kedd óta Giglio szigetén tartózkodott, de nem hagyta el a szállodáját. Csütörtök reggel a sziget kikötője felé tartva, ahonnan hajóval ment tovább a Costa Concordia roncsához, Schettino az őt tömegesen kísérő olasz és külföldi újságíróknak azt mondta, azért megy vissza a hajóra, mivel ki akarja deríteni az igazságot. „Nem menekülök, az arcomat adom ahhoz, ami történt!" – hangoztatta. Hozzátette, hogy mindvégig úriemberként és kapitányként viselkedett, és a baleset után sem rohant el a hajóról, de ez nem olyan volt, mint egy közlekedési baleset, amikor az ember megáll az út közepén és telefonon segítséget hív.

„Több mint négyezer ember életét mentettem meg!" – mondta Schettino a Costa Concordián utazó 4229 személyre utalva. A tengerjáró zátonyra futása után, 2012. január 13-án 32 ember veszítette életét. Volt kapitánya maga kérelmezte, hogy a bíróság által kinevezett szakértőkkel együtt ő is felmehessen a Costa Concordia roncsára a hajón levő műszaki berendezések helyszíni átvizsgálására. A terepszemlén a vád és a védelem 30 szakértője azt vizsgálta, hogy a balesetet követő percekben miért nem lépett működésbe a Costa Concordia biztonsági generátora. Ennek leállása miatt borult sötétbe a hajó, nem működtek a szigetelő ajtók, a liftek és a mentőcsónakok elektromos csörlői. Francesco Schettino megfigyelőként vett részt a műszaki vizsgálatokon. Nem tehetett fel kérdéseket, és nem beszélhetett a szakértőkkel.

Az áldozatok családjait és a túlélőket képviselő Codacons olasz fogyasztóvédő egyesület ügyvédei nemet mondtak a terepszemlén való részvételre azok után, hogy kiderült, a fedélzeten bizonyítékokat hamisítottak meg. A tavaly szeptemberben egyenesbe állított Costa Concordia roncsára először január 23-án mentek fel a szakértők. Akkor azt is észlelték, hogy a szeptember és január között lezárt fedélzetről berendezések és felszerelési tárgyak tűntek el. Az üggyel megbízott grossetói ügyészség kedden bejelentette, hogy vizsgálatot indít a Costa Concordia őrzésével megbízott hatósági személy és a hajó kiegyenesítésének műveletét vezető egyik mérnök ellen, aki a Costa Crociere hajótársaság alkalmazottja. A két személy már a műszaki vizsgálatok előtt a hajón járt és bekapcsolhatta a Costa Concordia bizonyos berendezéseit, módosítva a baleset pillanatának állapotait. A corriere.it hírportál élőben közvetítette Schettino látogatását a Costa Concordián.

A Costa Concordiát tavaly szeptemberben az oldaláról álló helyzetbe fordították. A strandolókat nem zavarta a közelben lévő hajóroncs
People relax on the beach as the capsized cruise liner Costa Concordia lies surrounded by cranes outside Giglio harbour September 14, 2013. The wrecked Costa Concordia cruise ship could be upright again next week, nearly two years after the liner capsized and killed at least 30 people off the Italian coast. REUTERS/Tony Gentile (ITALY - Tags: TRANSPORT DISASTER)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.