A kapitány visszatért a süllyedő hajóra
Nem menekülök, az arcomat adom ahhoz, ami történt – mondta csütörtökön a Costa Concordia roncsán állva Francesco Schettino volt kapitány, aki a 2012. januári katasztrófa óta most először lépett a zátonyra futott tengerjáróra. Mint kifejtette, szerinte több mint négyezer ember életét mentette meg azzal, hogy mindvégig kapitányként viselkedett. A luxushajót tavaly állították fel Giglio szigeténél, és az elmúlt hetekben szakértői vizsgálatok kezdődtek a két éve történtek pontos kiderítésére. Az olasz kapitány maga jelentkezett, hogy részt vehessen a 32 áldozattal járó tragédia kivizsgálásában.
A volt kapitány már kedd óta Giglio szigetén tartózkodott, de nem hagyta el a szállodáját. Csütörtök reggel a sziget kikötője felé tartva, ahonnan hajóval ment tovább a Costa Concordia roncsához, Schettino az őt tömegesen kísérő olasz és külföldi újságíróknak azt mondta, azért megy vissza a hajóra, mivel ki akarja deríteni az igazságot. „Nem menekülök, az arcomat adom ahhoz, ami történt!" – hangoztatta. Hozzátette, hogy mindvégig úriemberként és kapitányként viselkedett, és a baleset után sem rohant el a hajóról, de ez nem olyan volt, mint egy közlekedési baleset, amikor az ember megáll az út közepén és telefonon segítséget hív.
„Több mint négyezer ember életét mentettem meg!" – mondta Schettino a Costa Concordián utazó 4229 személyre utalva. A tengerjáró zátonyra futása után, 2012. január 13-án 32 ember veszítette életét. Volt kapitánya maga kérelmezte, hogy a bíróság által kinevezett szakértőkkel együtt ő is felmehessen a Costa Concordia roncsára a hajón levő műszaki berendezések helyszíni átvizsgálására. A terepszemlén a vád és a védelem 30 szakértője azt vizsgálta, hogy a balesetet követő percekben miért nem lépett működésbe a Costa Concordia biztonsági generátora. Ennek leállása miatt borult sötétbe a hajó, nem működtek a szigetelő ajtók, a liftek és a mentőcsónakok elektromos csörlői. Francesco Schettino megfigyelőként vett részt a műszaki vizsgálatokon. Nem tehetett fel kérdéseket, és nem beszélhetett a szakértőkkel.
Az áldozatok családjait és a túlélőket képviselő Codacons olasz fogyasztóvédő egyesület ügyvédei nemet mondtak a terepszemlén való részvételre azok után, hogy kiderült, a fedélzeten bizonyítékokat hamisítottak meg. A tavaly szeptemberben egyenesbe állított Costa Concordia roncsára először január 23-án mentek fel a szakértők. Akkor azt is észlelték, hogy a szeptember és január között lezárt fedélzetről berendezések és felszerelési tárgyak tűntek el. Az üggyel megbízott grossetói ügyészség kedden bejelentette, hogy vizsgálatot indít a Costa Concordia őrzésével megbízott hatósági személy és a hajó kiegyenesítésének műveletét vezető egyik mérnök ellen, aki a Costa Crociere hajótársaság alkalmazottja. A két személy már a műszaki vizsgálatok előtt a hajón járt és bekapcsolhatta a Costa Concordia bizonyos berendezéseit, módosítva a baleset pillanatának állapotait. A corriere.it hírportál élőben közvetítette Schettino látogatását a Costa Concordián.