A japán autógyártók csökkentik a termelést Kínában

A Toyota, a Nissan és a Suzuki a japánellenes hangulat miatt csökkentik termelésüket Kínában. Eközben Kína több száz éves dokumentumokkal, japán készítésű térképpel, tudósok szakvéleményével és a vezetés által kiadott fehér könyvvel igyekszik bizonyítani, hogy a vitatott szigetek hozzájuk tartoznak.

Koichiro Gemba japán külügyminiszter a feszült, egy óra hosszáig tartó megbeszélésen felszólította Kínát, hogy tanúsítson önmérsékletet. A Xinhua kínai hírügynökség szerint Yang Jiechi japán kollégájának elmondta, „Kína komolyan ragaszkodik álláspontjához a Diaoyu-szigetek ügyében, amely szigetcsoport ősidők óta az ország szent területéhez tartozik.”

A Kína szerte kirobbant Japán-ellenes tüntetések ellenére úgy tűnik, a két ország nem akarja, hogy az ügy a kapcsolatok megszakításához vezessen. Habár a kínai külügyminiszter megjegyzéseiből ítélve a konfliktusnak még koránt sincs vége.

„A japánok lépése rendkívüli módon megsérti Kína területi integritását és szuverenitását. A győztes antifasiszta háború eredményének nyílt tagadását jelenti, és nagy kihívást jelent a háború utáni világ nemzetközi rendje számára” – idézte Yangot a hírügynökség.

A kínai–japán kapcsolatok azután romlottak meg igazán, hogy Japán megvásárolta az általuk Szenkakunak nevezett szigetcsoport néhány szigetét a tulajdonosától. A gazdasági viszonyok miatt a Toyota, a Nissan és a Suzuki is csökkenti termelését Kínában. A Toyota szóvivője elmondta, alkalmazkodniuk kellett a helyzethez, észlelték ugyanis a történtek hatását az eladásokon és a megrendeléseken.

Eközben több száz éves dokumentumokkal, japán készítésű térképpel, tudósok szakvéleményével és a vezetés által kiadott fehér könyvvel igyekszik bizonyítani Kína, hogy a vitatott szigetek kínai fennhatóság alá tartoznak.

Hétfőtől díjmentesen tekinthető meg a pekingi Poli művészeti múzeumban az a Csing-dinasztia idejéből (1644–1911) származó napló és térkép, amely azt bizonyítja, hogy a szigetcsoport Kínához tartozik. A 10 millió jüan (350 millió forint) értékű dokumentumok tanúsága szerint a szigetek 1800 körül kínai területként voltak feltüntetve, jóval azelőtt, hogy Japán azokat 1895 januárjában annektálta.

A Kínai Nemzeti Múzeum a kérdés tisztázására egy atlaszt mutatott be bizonyítékul, amely szerint a szigetcsoport már 1562-ben a parti védelem részét képezte, ez pedig a legkorábbi dokumentum azt illetően, hogy egy ország jogot formál a területre. A Xinhua hírügynökség szerdán egy japán eredetű, 1935-ből származó térkép előkerüléséről számolt be, amely szintén Kína álláspontját támasztja alá, azon ugyanis nincs feltüntetve, hogy a szigetek Japánhoz tartoznának.

A kínai vezetés kedden egy fehér könyvet adott ki a szigetvitával kapcsolatban. Ebben a szigeteket "történelmi, földrajzi és jogi szempontból is Kína elválaszthatatlan részének" nevezi, amelyek felett az ország területi szuverenitása vitathatatlan – szögezi le a dokumentum. A szigeteket kínaiak fedezték fel és nevezték el, azt már a Ming-dinasztia (1368–1644) idején védelmi célokra használták. A szigetek Japán általi, 1895-ös elfoglalása illegálisan történt, ugyanígy az a megegyezés is, amelynek értelmében annak a második világháború után megkapott kezelési jogát az Egyesült Államok 1972-ben visszaadta Japánnak.

Szerdán a témáról szemináriumot tartottak Sanghajban, amelyen a részt vevő több mint ötven kínai tudós közös nyilatkozatban szögezte le: történelmi és jogi bizonyítékok megvizsgálása után egyértelmű, hogy Japán a szigetek megvásárlásával megsértette Kína területi szuverenitását. A szakemberek a történtek korrigálására szólították fel a szigetországot, hogy elkerülhető legyen a kétoldalú kapcsolatok megromlása.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.