A francia kampány a hús körül forog
A francia elnökválasztási kampány központi témája nem az euroválság vagy a munkanélküliség, hanem a halal ételek, az iszlám vallási szabályok szerint elkészített élelmiszerek. A halal élelmiszerek fogyasztása az iszlám identitás egyik jele, az elnökjelöltek számára viszont inkább egy jó kampányeszköz, amellyel el tudják terelni a figyelmet a valós problémákról.
A muszlimok nem ehetnek döglött állatot, ezért a halal szerint az állatokat vágás előtt nem szabad elkábítani, mivel az olyan, mintha már meghaltak voltak. Így akkor szabad leölni őket, ha azok még tudatuknál vannak. Az állatvédő szervezetek szerint viszont ez túl sok, felesleges fájdalmat okoz az állatoknak. A probléma egyébként a zsidó közösséget is érinti, a kóser élelmiszerekre is hasonló szabályok vonatkoznak.
A halal vita még akkor robbant ki, mikor Marine Le Pen, a szélsőjobboldali Nemzeti Front elnöke azt állította, hogy a párizsi vágóhidakon halal szerint vágják az állatokat, így azok a vásárlók is halal húst esznek, akik valójában nem is akarnak. Sarkozy először tévesnek nevezte az adatokat, és álproblémának tartotta a dolgot. Miután azonban kiderült, hogy jócskán le van maradva Francois Hollande mögött, pálfordulás történt, Sarkozy felkapta a szélsőjobb témáját, és bejelentette, hogy ez az a téma, ami a leginkább érdekli a franciákat. A közvélemény-kutatások szerint azonban ez egyáltalán nem igaz, ennél még az időjárás is jobban foglalkoztatja a választókat.
A muszlim vállalkozók, éttermesek és bloggerek megdöbbentek Sarkozy kijelentéseitől, aki még azt is megígérte, hogy a termékeken jelölni fogják, hogy halal szerint vágták-e le az állatokat, és hogy az iskolai büfékbe ilyen ételeket nem engednek majd be.
A muszlim közösségnek már elege van abból, hogy Sarkozy őket használja fel a szélsőjobb elleni harcban, és kampányeszközként kezeli az iszlám étkezésre vonatkozó szabályait. A francia muszlimok számára – akik már a burka törvény miatt is kívülállónak érezhetik magukat – a téma övön aluli ütés volt. –Ezzel csak el akarják terelni a figyelmet a valós problémákról. Lehet vitázni arról, hogyan öljük le az állatokat, de ez csak a választási kampány része – mondta Yanis Bouarbi, egy sikeres, éttermekkel foglalkozó honlap működtetője.
A Kimouche nevű blogger, aki egy naponta tízezer látogatót vonzó blogot vezet, szintén álproblémának tartja a dolgot, és erőszakosnak, populistának tartja a kampányt. –Én jobbat vártam a politikusainktól. Francia muszlim vagyok, szeretem ezt az országot, de el fogok innen menni, mert állandóan támadnak minket, ellenségnek tartanak.
A halal élelmiszerekben pedig nagy lenne a kereskedelmi potenciál. Franciaországban él ugyanis az EU legnagyobb, hatmilliós muszlim közössége. Franciaország szerte egyre több iskolai büfé, munkahelyi étkezde kínál halal ételeket. A halal élelmiszerek piaca az utóbbi öt évben megkétszereződött, és évente húsz százalékkal nő. Ráadásul a muszlim vállalkozók és éttermesek még támogatnák is Sarkozy gazdaságpolitikáját, amely kedvez a vállalkozásoknak.
Sarkozynek nem ez volt az első, bevándorlók elleni megszólalása. Nemrég bejelentette, hogy ha megválasztják, akkor a tartózkodási engedélyre vonatkozó szabályok szigorításával felére csökkenti a bevándorlók számát.