A brit vállalatóriás Tesco eladja a Törökországban piacvezető „Kipa" üzletláncát a konkurens Migrosnak. Közben az Egyesült Királyságban a Giraffe áruházlánctól válik meg a Tesco.
A török piacot is feladja a Tesco
A Tesco a honlapján megerősítette az üzletet, és közölte, hogy a Kipa 95 százalékát értékesíti 30 millió fontért a Migrosnak. A hírekből nem derül ki, hogy a svéd „Migros” anyavállalat, vagy az abból levált, jelenleg a londoni székhelyű BC Partners tulajdonában lévő Migros Türk vállalat a szerencsés vásárló.
A döntést kommentálva Dave Lewis Tesco-főnök elmondta, hogy a Kipáért kapott vételárból a közép-európai üzletág – ide tartozik a magyar Tesco is – nyereségességét kívánják javítani.
Egy másik üzletben a brit anyavállalat értékesítette a javarészt az Egyesült Királyság Tescóiban működő Giraffe étteremhálózatát Ranjit Boparan brit élelmiszer milliárdosnak. A Boparan Holdings így 54, részben Tesco áruházakban lévő étterem tulajdonjogát szerezte meg. A vételár egyelőre nem ismert.
Több mint két éve, hogy forr a Tesco körül a levegő: akkoriban vált nyilvánvalóvá, hogy a brit anyacég egyre komolyabb adósságállományt halmozott fel a német harddiszkontokkal – Lidl, Aldi – folytatott árversenyben. Ezt követően hamar megindultak a spekulációk arról, hogy mely üzletágaktól válhat meg a Tesco.
Végül tavaly ősszel 4 milliárd fontért túladott a dél-koreai Homepluson, ugyanakkor a másik hírbe hozott eladásra esélyes közép-európai üzletág az anyacégnél maradt, igaz, alaposan átfazonírozva: a Tesco Europe néven Prágában központosították a szlovák, cseh, magyar és lengyel üzletet.
Bár a Tesco időről időre közli, hogy nem eladóak a régiós láncok, gyakran felröppennek találgatások arról, hogy a Tesco Europe részben vagy egészben eladó lenne. Legutóbb Csányi Sándorról derült ki, hogy megvette volna a Tesco Europe-ot, ám Orbán Viktor leintette, mondván: a lengyel politikai vezetés megorrolt volna Magyarországra a lengyel hálózat átvétele miatt.