9/11: Sok milliárd dollárba kerül a repülés biztonsága

Rendkívül megszigorodtak a repülésbiztonsági intézkedések az 2001. szeptember 11-e óta eltelt tíz évben. A szigorú biztonsági intézkedések dollármilliárdokba kerülnek, amit végső soron az utasok fizetnek meg.

Az eltérített amerikai repülőkkel elkövetett terrorakciók óta bevezetett szigorú biztonsági intézkedések dollármilliárdokba kerülnek, amit végső soron az utasok fizetnek meg a jegy árában - mondta Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója az MTI-nek.

Az új One World Trade Center az USA legmagasabb épülete lesz 104 emelettel
The under-construction One World Trade Center (C) is seen as the sun sets over New Jersey in New York's Lower Manhattan on August 24, 2011. New York will mark the 10th anniversary of the attacks on the World Trade Center with ceremonies on September 11. REUTERS/Lucas Jackson (UNITED STATES - Tags: CITYSCAPE ANNIVERSARY IMAGES OF THE DAY)

Ma már egy körömollót sem lehet felvinni a fedélzetre, és ha valakinek a kézi poggyászában mondjuk egy tízcentis pengéjű kést találnak, az már a légi közlekedés veszélyeztetését jelenti, és bűncselekmények számít - közölte. Hozzátette: a kést nemcsak elkobozzák, az utas pedig nem szállhat fel a repülőgépre, hanem nagy valószínűséggel eljárás is indul ellene.

Egységes európai uniós szabály, hogy a gép fedélzetére maximum egy liternyi folyadékot, krémet, zselét lehet felvinni, de azt is csak egyenként legfeljebb egydecis csomagolásban. Ennek oka, hogy jelenleg még nem minden európai repülőtéren vannak a folyékony robbanószerek biztos felkutatására alkalmas berendezések. (Budapesten a legkorszerűbb átvilágító gépsorokat állították rendszerbe.)

Ugyanakkor az már komoly előrelépés, hogy az átvilágító berendezések anyagsűrűséget is mérnek, azaz felismerik, ha például egy csokoládénak csomagolt termék esetleg a repülés biztonságát veszélyeztetné - mondta a kommunikációs igazgató.

A laptopokat a kézipoggyászból az átvilágításhoz ki kell venni a biztonsági ellenőrzésnél – ez is egy újabb keletű európai előírás. A Liszt Ferenc repülőtér 2-es terminálján nemrég átadott a SkyCourtot már úgy építették, hogy a legkorszerűbb biztonsági berendezések is telepíthetők legyenek - jegyezte meg.

Hardy Mihály kitért arra is, hogy minden feladott poggyászt átvilágítanak. Nemzetközi előírás például, hogy ha valamelyik csomagból folyadék csöpög, akkor azonnal riasztani kell a tűzszerészeket, a katasztrófavédelmet és a rendőrséget.

A kommunikációs igazgató arról is beszélt, hogy az unióban a repülőterek köré legalább három méter magas acélkerítést kell építeni megfelelő biztonsági védelemmel. Ez mintegy 4-5 milliárd forintjába került a Budapest Airport Zrt.-nek a fejlesztések első körében, azóta ennek többszörösét költötték repülőtérvédelemre. További komoly költség, hogy éjjel-nappal fegyveresek járőröznek a repülőtér őrzött területén belül.


Komoly biztonsági szigorítás, hogy a személyzet, a pilótáktól a karbantartókig, ugyanolyan ellenőrzésen esik át, mint az utas - tette hozzá. Hardy Mihály emlékeztetett arra, hogy a titkosszolgálatok nemzetközi adatbázist hoztak létre azokról az emberekről, akik veszélyt jelenthetnek a repülés biztonságára.

A repülőterek biztonságát szúrópróbaszerűen ellenőrzi a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, az ENSZ repüléssel foglalkozó ügynöksége és az Európai Unió is. Tavaly egy időre leminősítették a budapesti repülőteret, mert olyan eszközök jutottak át a biztonsági ellenőrzésen, amelyeket ki kellett volna szűrni. Az azóta megismételt utóellenőrzéseken viszont már jó minősítést kapott a Budapest Airport biztonsági rendszere.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.