9/11: milliárdokba kerül a felesleges ellenőrzés
Tony Tyler, a IATA igazgatója szerint a hatalmas összeg főleg olyan utasok ellenőrzésére folyik el, akik semmiféle veszélyt nem jelentenek. „Jobban kell csinálnunk. Ha nem is vesszük a költségeket, ott van az a kínzóan bonyolult és szükségtelen tortúra, amelynek a légitársaságok ügyfelei minden egyes út alkalmával ki vannak téve, a repülőterek pedig láthatóan alig bírják tartani a rohamot” – mondta Tyler, hozzátéve, a IATA a maga részéről az amerikai Közlekedésbiztonsági Hatóság – a reptéri terrorista-elhárító egységeket tömörítő szervezet – elképzeléseit támogatja. Eszerint a nyilvánvalóan alacsony biztonsági kockázatot jelentő utasokat kevésbé szigorúan ellenőriznék, főleg, ha például igazolni tudják, hogy visszajáró utasok egy-egy légitársaságnál.
A IATA szerint egyébként a biztonsági ellenőrzéseket nem is a repülőtereknek, hanem az államoknak kellene finanszírozniuk, hiszen itt is az utasokon csattan az ostor: a biztonsági költségeket a repülőterek előzékenyen a légitársaságokra, azok pedig ügyfeleikre hárítják. A reptéri biztonsági berendezések egyik fő előállítójának, a brit Smiths Groupnak az évi bevétele 130 millióról 574 millió fontra (230-ról 920 millió dollárra) nőtt a 2001-es terrortámadások óta eltelt tíz évben.
Nem mintha a légi szállítás ne vergődne válságban az évi 7,4 milliárd dollárba kerülő biztonsági intézkedéseken túl is. Ebben a főszerep az amerikai turistáké, akik a terrortól félve útra sem kelnek. A szeptember 11. utáni időszakban a világ légitársaságai együttesen csak három évben zártak nyereséggel: annak jelentőségét, hogy szakértők szerint az ágazat idén négymilliárdos profittal számolhat, nagyban tompítja, hogy mindez 0,7 százalékos nyereséget jelent a kiadásokhoz képest.