Verdás csaj

„Elég volt a pocsék autókból!” Mary Barra szereti magát velős, tömör mondatokban kifejezni. Így tette ezt, amikor még a General Motors (GM) termékfejlesztési igazgatójaként a Fortune gazdasági magazin konferenciáján beszélt arról, hogy a fogyasztóknak mi jusson eszükbe a detroiti óriásról.

Annyi, hogy jó kocsikat gyárt. S rövidre is zárta az ügyet, amikor humánerőforrás-igazgatóként átrágta magát az öltözködési előírásokat felsoroló dokumentumon. A több mint tízoldalas iratra végül két szót firkantott: „megfelelő ruházat”.

A szebb napokat látott egykori autóvárosban, Detroitban született Mary Barra lényegre törő stílusa fogja hamarosan meghatározni a világ második legnagyobb autógyártójának sorsát. Jövő januártól ugyanis női vezető ül majd a General Motors volánjánál. A karácsonykor 52. születésnapját ünneplő, két tinédzser gyermekét vállalati tanácsadó férjével nevelő családanya személyében az Egyesült Államokban első ízben irányíthat nő autóipari konszernt.

Pedig Amerikában egyáltalán nem szokatlan, hogy nagyvállalatok (Pepsi, Yahoo, Hewlett-Packard, IBM) élén női csúcsmenedzserek állnak. Barra előremenetele mégis sajátos premier, az autóipar eddig szigorúan zárt férfivilág volt.

A Washingtonból több mint 50 milliárd dolláros pénzügyi injekciókkal megtámogatott, Government Motorsként csúfolt cég életében most viszont kultúraváltás következik. Barra vonzó, a szemet gyönyörködtető, de takarékosabb és környezetbarátabb GM-modelleket akar az utakon látni – írta a The Washington Post. A gazdasági válság nyomán a csőd szélén tántorgó autógyártónál pénz már van a fejlesztésekre: az idei év első kilenc hónapjában például 4,3 milliárd dollár tiszta nyereséget könyvelhettek el.

Verdás csaj – mondják a kék galléros családból, azaz a munkásosztályból kiemelkedett Barrára. Apja közel négy évtizedet húzott le szerszámkészítőként a GM-nél. Maryt már gyerekfejjel is a természettudományok érdekelték. Tizennyolc évesen elektrotechnikát kezdett el tanulni a General Motors Institute-on (ma Kettering Egyetem). Innen „igazolta le” mérnöki állásba a GM, ahol felfigyeltek a tehetséges lányra: vállalati ösztöndíjjal a Stanfordra küldték, hogy elsajátítsa a közgazdaságtant is. Az elmúlt évtizedben a karrierjét mégis műszaki pozíciók jellemezték, összeszerelő üzemet is irányított. – Erősen férfivilág volt ez – idézte fel, hogy a michigani Flintben milyen környezet fogadta. Itt keménységet és csapatszellemet is tanult. A konszern csúcsai közelébe először az 1990-es években, az akkori GM-főnök, Jack Smith asszisztenseként jutott – emlékeztetett a USA Today.

Sokan felkapták a fejüket, amikor 2011-ben a General Motors első embere, Dan Akerson kinevezte Barrát a globális termékfejlesztésért felelős alelnöknek. Ez a poszt az iparág születése óta szigorúan férfiterület volt, az Amerikában verdás srácoknak (Car Guys) nevezett menedzserek döntöttek arról, milyen autókat dobnak a piacra. E „srácok” még úgy szocializálódtak, hogy a férfiak vettek kocsit a feleségüknek, szeretőiknek, lányaiknak. Akerson azonban érzékelte, hogy a társadalmi változások túlléptek ezen a felfogáson. Bár Barra szerint több összeszerelő üzem élén is nők állnak, a 2014 elején családi okokból távozó főnöke és mentora azt látta: a stratégiába a nőknek kevés beleszólásuk van. Miközben egyre több esetben a nők döntenek arról, hogy a családok milyen típusú és felszereltségű kocsi(ka)t vegyenek.

Barrát közvetlennek, visszafogottnak, szerénynek írja le az amerikai sajtó. Olyannak, aki nem felejti el, honnan jött. A The New York Timesnak még novemberben adott interjújában elmesélte, hogy első autója egy Chevrolet Chevette volt. Az alapmodellek alapja – jellemezte a mai szemmel guruló pléhdoboznak tűnő, édesapja révén jelentős dolgozói kedvezménnyel megvásárolt kisautót. De neki, a kezdő egyetemistának óriási szabadságot adott.

Kedvencei az amerikai sportkocsik, az 1960-as évek második felének „izomautói”, a Chevrolet Camaro vagy a Pontiac Firebird. Férjével most kabriót, nyitható tetejű változatot keresnek: olyat, amit 1967–1969 között gyártottak. Szerinte nem igaz, hogy a mai tinédzserek már nem lelkesednek az autókért. A fia tűkön ül, hogy megszerezhesse a jogosítványt.

Barrának arra is figyelnie kell, hogy a gyerekei generációját milyen kocsikkal szólíthatja meg. Csak takarékossággal, költségcsökkentéssel valószínűleg nem, bár az már az ő érdeme lesz, ha a GM 2018-ban globálisan tizennyolc alvázra építi modelljeit. 2010-ben még harmincat használtak. Az amerikai sajtótól mindenesetre elismerő kritikákat kapott a Cadillac CTS-ért és az új Chevrolet Impaláért. Ezek a modellek már egy modernebb, lazább szemléletet tükröznek. Egy olyan öntudatos nőét, aki mert sötétre lakozott körmökkel megjelenni az igazgatótanácsi ülésen.

Mary Barra az új Chevrolet Corvette Stingray bemutatóján. A volán mögül szól bele az autózásba
Mary Barra az új Chevrolet Corvette Stingray bemutatóján. A volán mögül szól bele az autózásba
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.