A világhálón csábít Európa

Az interneten és a közösségi médiában is hódítani próbál az Európai Parlament, változó sikerrel. A jövő májusi EP-választások közeledtével egyre inkább a szavazók meggyőzése a cél – de vajon a világhálón el lehet-e magyarázni, miért érdemes odafigyelni a strasbourgi–brüsszeli képviselőkre?

EUROPARL.EUROPA.EU Külön választási honlapot is indít december elsejével az Európai Parlament – árulta el újságíróknak egy brüsszeli szemináriumon Steve Clark, az EP tájékoztató kampányát koordináló bizottság elnöke. A kampányt a szokásosnál korábban elkezdték, a plakátokat máris látni a parlament brüsszeli épületén. A szlogen hol angolul (Act. React. Impact.), hol franciául, hol flamandul igyekszik felkelteni a járókelők figyelmét. Mint Clark megjegyezte, a jelmondatot nem volt könnyű az összes hivatalos nyelvre lefordítani; magyarul (Vedd észre. Tégy érte. Légy része.) nem is lett ugyanolyan „ütős”.

Választási díszben a parlament brüsszeli épülete
Választási díszben a parlament brüsszeli épülete

Mit csinál az Európai Parlament? Ezt próbálják egyelőre elmagyarázni az interneten, a posztereken és a brosúrákban, később – ígéri Steve Clark – következik az aktívabb, politikai szakasz. Készültek tévéreklámok is, ám mivel a sugárzásukért az EP nem tud fizetni, a tévéadókon múlik, hogy használják-e őket. Láss csodát, a németországi csatornák nagylelkűnek bizonyultak, a britek viszont hallani sem akarnak az unió népszerűsítéséről.

FACEBOOK.COM/EUROPEANPARLIAMENT Rendkívül büszke az Európai Parlament arra, hogy a Facebook-oldalát már egymilliónál is többen lájkolták. Más kérdés, hogy ez még egyáltalán nem jelenti azt: ugyanennyien rendszeresen el is olvassák az oldalon felbukkanó információkat.

A politikusok többsége mindenesetre rájött, hogy a Facebookon lehet őszinte. – A korábbi statikus oldalak után, amelyekre legfeljebb sajtóközleményeket raktak ki, ma már beszélgetni is hajlandók az emberekkel – mondta Elizabeth Linder, aki öt éve dolgozik a Facebooknál, és politikusoknak, kormányoknak ad tanácsokat. Sok politikus veszi a fáradságot, és elmagyarázza, miért éppen úgy szavazott. Néhányan személyesebb dolgokat is megosztanak, Herman Van Rompuy, az Európai Tanács állandó elnöke például a saját maga írta haikukat (japán versforma) tette közkinccsé.

TWITTER.COM/PARLIAMENTEU Jó dolog haikukat kitenni az internetre, de – vélte Amelia Andersdotter svéd zöldpárti EP-képviselő – az embereket inkább az érdekelné: mit akar kezdeni Herman van Rompuy Európával? Valamiféle vízió főként a fiataloknak hiányzik, nem csoda, ha egyre kevesebben mennek el szavazni, és nem érdekli őket a politika.

A Twitteren is aktív Andersdotter azzal szembesült, hogy ott főként újságírók követik őt: – Nem hiszem, hogy így lehetne elérni a fiatal szavazókat. Megvan a saját baráti körük, ugyan miért velem töltenék az időt a Facebookon vagy a Twitteren?

Kedvező tapasztalatokat szerzett viszont a Twitterrel Marietje Schaake holland liberális EP-képviselő, akinek az üzeneteit gyakran az újságok is idézik. – Sok olyat látok és hallok, amit az újságírók nem. Ugyanakkor én is kapok ötleteket, anyagokat tőlük. Ez a kölcsönös kapcsolat a Twitter lényege – hangsúlyozta.

MYVOTE2014.EU Főleg fiataloknak szánták a MyVote2014 honlapot, ahol tizenöt aktuális témában (a homofóbiától az adóügyeken át az atomenergiáig) lehet szavazni, majd megnézni, hogy az EP-képviselők a valóságban miként voksoltak. – Hat nyelven működik az oldal, egészen az európai parlamenti választásokig – mondta Michiel van Hulten, a honlapot létrehozó szervezet, a VoteWatch Europe ügyvezető igazgatója, volt EP-képviselő.

Érdemes mind a tizenöt kérdésben véleményt nyilvánítani, mert a próbaszavazás végén az is kiderül, ki melyik képviselővel ért egyet leginkább. E sorok írója Juan Fernando López Aguilar spanyol szocialista törvényhozóval van egy hullámhosszon.

VOTEWATCH.EU Jóval részletesebb és komolyabb a VoteWatch Europe nevű honlap, amely az EP-képviselők szavazásait elemzi. Az oldalt a strasbourgi plenáris ülések idején naponta frissítik. – Pártok és képviselők szerinti felbontásban is keresgélni lehet az adatok között. Megnézhetjük azt is, melyik képviselő mennyire hűen követte az EP-frakciója vagy a saját nemzeti pártja álláspontját – sorolta a lehetőségeket Michiel van Hulten.

DEBATINGEUROPE.EU A polgárokat és a politikusokat szeretné összekötni a Debating Europe, ahová bárki észrevételeket, kérdéseket küldhet be, és ezekre maguk a döntéshozók válaszolnak. – Két évvel ezelőtt indult a kezdeményezés, azóta több mint hatszáz interjú készült EP-képviselőkkel, EU-biztosokkal, kormányfőkkel, miniszterekkel és államtitkárokkal: mindannyian a beküldött kérdésekre reagáltak – foglalta össze Adam Nyman, a Debating Europe igazgatója.

Sokat segít a közösségi média (Facebook, Twitter stb.) a kérdések összegyűjtésében és az interjúk terjesztésében egyaránt. Újságok is gyakran idézik a nyilatkozatokat. Adam Nyman azt tapasztalta, hogy a fiatalokat igenis érdekli a politika, csak a megfelelő csatornát kell megtalálni: ez ma már vitathatatlanul az internet.

Brüsszel, 2013. november

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.