Cseh kampány: Olcsó, kreatív, hatásos?

Alaposan feladták a leckét az október 25–26-ra előrehozott választásokkal a prágai pártvezetőknek és a hatalomtechnikai tanácsadóiknak – vélekedik Tomás Lebeda. A neves cseh politológus szerint a prágai alsóház önfeloszlatása váratlanul érte a legtöbb politikai tömörülést.

Ráadásul nincs is annyi pénzük a hagyományos kampányra, mint amennyit jövőre, a képviselők eredeti megbízatási idejének végére terveztek összegyűjteni. – Ebben a helyzetben nagyobb szerep jut a kreativitásnak, a viszonylag olcsó és mégis hatásos kampány nyerő lehet – nyilatkozta. A kampány eddigi meglepetése Karel Schwarzenberg volt külügyminiszter, a konzervatív TOP 09 párt elnöke. Arisztokrata létére, hetvennégy évesen a fiatalok között tarol. Méghozzá a közösségi oldalakon, ahol immár 225 ezer hívet toborzott.

A kommunisták gyermekeikkel is kampányolnak
A kommunisták gyermekeikkel is kampányolnak

Kedvenc Kareljük azonban nem elégszik meg a virtuális világban elért sikereivel. Esténként prágai kisvendéglőkbe jár, ahol alkalmi vendégeivel sörözget, és kedélyesen vitatkozik a nagypolitikáról. A minap szokása szerint elbóbiskolt az asztalnál. Ekkor az egyik férfi hozzáhajolt: – Rosszul van, gróf úr? Mire a politikus dühösen felugrott: – Herceg vagyok, uram, jegyezze meg! Majd megenyhülve mindenkinek fizetett még egy kört.

Járja az országot Milos Zeman államfő is, akit nemrég a pardubicei magángimnázium végzősei ridegen fogadtak. A köszöntő után felállt az egyik fiú. Megkérdezte az elnöktől, ő tiltotta-e meg, hogy őszintén és bármit kérdezhessenek. A vendég dühösen kikérte magának még a feltevést is: „Nincsenek provokatív kérdések, csak ostoba válaszok. Lesújtó a véleményem azokról, akik még ma is szájzárral némítanák el a tanítványaikat!” – nézett szúrós szemmel a pedagógusokra.

Gyér taps után záporoztak felé a kérdések: „Igaz-e, hogy még mindig legalább három feles és hat deci bor a napi fogyasztása?” „Pártsemlegességről papol, miközben a holdudvarából gründolt Polgárok Jogai Párt (SPOZ) szekerét tolja?” – ezekről faggatták a legtöbben. Az elnök bevallotta, hogy valóban kedveli a morva szilvapálinkát és a sört, de már egyre kevesebbet iszik, mert az orvosok a nemrég megállapított cukorbetegsége miatt szigorúan eltiltották káros szenvedélyeitől.

Azt határozottan cáfolta, hogy kampányolna. Erre a fiatalok az említett párt óriásplakátját ajánlották a figyelmébe, amelyen az ő fényképe is látható. Milos Zeman nem jött zavarba: „Ifjú barátaim, az óriásplakáton a választópolgárokat megszólító levelezőlap látható, amelyen ugyebár bélyegnek is kell lennie, ami nem kampányfotó” – igyekezett kivágni magát. Szavait fütyülés fogadta. „Semmi gond, az intelligencia alapja a kétkedés” – nyugtatta az elsápadt igazgatót.

Eredményesnek tűnik az Andrej Babis milliárdos vezette Elégedetlen Polgárok Akciója (ANO) kampánystratégiája is. Ennek legfontosabb eleme, hogy ismert közéleti szereplők kerüljenek a megyei választási listák élére. Támogatottságuk a legfrissebb mérések szerint már meghaladja a 12 százalékot. Lapunknak a pártalapító elmondta, hogy olyan személyeket kért fel jelölteknek, akik saját szakterületeiken már bizonyították rátermettségüket. Nem kényszerülnek arra, hogy politikusként gazdagodjanak meg. Értesüléseink szerint nem kizárt, hogy Jaromír Jágr, a cseh jégkorong élő legendája is beáll a támogatói közé.

Egyelőre halványan szerepelnek a toronymagasan esélyesnek kikiáltott cseh szocdemek (CSSD). Talán emiatt is csökkent az eddigi harminc felettiről huszonöt százalék körülire a támogatottságuk. Választási kampányfilmükben a közhelyeken kívül fő célként a százszázalékos állami tulajdonú bank létrehozását említik, továbbá a külföldi kézben levő pénzintézetek, távközlési és energetikai cégek extraprofitjának lefölözését különadókkal. Nagyobb közteherviselésre kényszerítenék azokat is, akiknek az évi bruttó bevétele meghaladja az egymillió koronát. (Hozzávetőleg tizenegymillió forint), amiből harminc százalékot adóznának.

Nem erőltették meg fantáziájukat a kommunisták (KSCM), akik A néppel a népért! feliratú óriásplakátokkal kampányolnak, többen gyermekeik fotóival együtt. Tomás Lebeda úgy véli, hogy a baloldali pártok még mindig nem ismerték fel az internetes kampány jelentőségét, a választási nagygyűléseket pedig a voksolások előtti napokra tervezik. – A CSSD híveinek a többsége falvakban, kisvárosokban lakik, s főleg olyan rétegekből kerül ki, amelyek még elég ritkán használják az internetet, ezért körükben a világhálónak egyelőre nincs különösebb mozgósító ereje. A kommunisták szavazótábora pedig stabil, évek óta tizenhárom százalék körüli. Őket most sem kell győzködni – mondja.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.