Súg a mobil, segít a plakát

Órákat késik a járat, elvesztették a bőröndöt, nem hajlandók módosítani a foglalást... Efféle viszontagságok főként a nyári vakáció alatt érik a polgárokat, csakhogy a többségük aligha fújja kívülről, milyen jogokat biztosítanak az EU-jogszabályok. Ezért is indított újabb utasjogi tájékoztató kampányt az Európai Bizottság – minden eddiginél lelkesebben, mert most először átfogó szabályok vonatkoznak a repülőn, vonaton, buszon és hajón utazókra. (Eleinte csupán a légi utasokat védte az uniós jog.)

„A nyaralni indulók ezen a nyáron első alkalommal annak tudatában szelhetik át Európát – Londontól Lisszabonig vagy Ljubljanáig –, hogy bárhol és bárhogyan utaznak is, megilletik őket az EU-jog szerinti utasjogok” – közölte a napokban Siim Kallas közlekedési EU-biztos, beharangozva az információs kampányt. Ennek keretében Európa-szerte figyelemfelkeltő plakátokat helyeznek el repülőtereken, pályaudvarokon és kikötőkben, és osztogatnak tájékoztató füzeteket is. Az idén az újdonságokra, a busszal és a hajóval utazók jogaira összpontosítanak.

S ha már hódít az okostelefon, érdemes a nyári galibák esetén is bevetni. Aki letölti a Your passenger rights at hand (Utasjogai mindig kéznél) nevű alkalmazást, csak előkapja a mobilját, és pillanatok alatt felvértezheti magát azokkal az érvekkel, amelyek előtt bármely légi-, vasút-, busz- vagy hajótársaság, illetve utazási iroda kénytelen meghajolni. Az applikáció az EU valamennyi hivatalos nyelvén, így magyarul is elérhető – ráadásul, mivel a telefon valóban okos, idehaza automatikusan magyarul tölti le a programot.

Ha mégis megpróbálják átvágni az utast, az alkalmazás ilyenkor is segít: minden egyes pontnál ott szerepel (a rövid tájékoztató után) a teljes EU-jogszabály elérhetősége. Ezt megérinti a bajba jutott vakációzó, és a telefon képernyőjén – a saját anyanyelvén – elolvashatja a részletes szabályozást. Ekkor már tényleg nincs miről vitatkozni.

REPÜLŐ: Jó tudni: ha törlik a járatot, és erről az indulás előtt kevesebb mint tizennégy nappal értesítik az utast, 125 és 600 euró közötti kártérítést kell fizetni. Van kiskapu is – ha légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járattörlést rendkívüli körülmények okozták.

A beszállás megtagadásánál is 125–600 eurós kártalanítás jár a repülőút hosszától függően. Aki az átfoglalást választja, megfelelő segítségnyújtást kérhet: frissítő, étkezés, szállás.

Kártérítés jár akkor is, ha három óránál nagyobb késéssel érkezik a járat (kivétel a szokásos „rendkívüli körülmények”). Az öt órát meghaladó késésnél a teljes jegyár visszatérítését is kérni lehet.

VONAT: Ha a vonat legalább egy órát késik, a teljes jegyár visszatérítését követelheti az utas (ekkor lemond az utazásról). Egyéb lehetőségek: a továbbutazás vagy más útvonal választása – a lehető legkorábban vagy egy későbbi időpontban.

Ha már a vonaton utazik valaki, és 60–119 perces késéssel érkezik, a jegyár 25 százaléka jár kártalanításként, két órát meghaladó késésnél pedig az 50 százaléka.

BUSZ: 250 kilométernél hosszabb távolságon, menetrend szerinti járatoknál: ha az indulás legalább két órát késik, kérheti az utas a jegyár-visszatérítést vagy az átfoglalást.

A több mint három óra menetidejű járatoknál: ha az indulás több mint 90 percet késik, a szállító cégnek ingyen élelmet és frissítőt kell biztosítania (a várakozási idővel arányban).

HAJÓ: Ha törlik a járatot, vagy az indulás 90 percnél többet késik, a hajótársaságnak élelmet és frissítőt kell felajánlania. Választani lehet a menetjegy árának visszatérítését vagy az átfoglalást is – ez utóbbinál természetesen nem lehet felárat felszámítani.

A késve érkezésnél kártérítés jár, amely 25 vagy 50 százalék, a késés időtartamától függően.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.