Spanyol sarc a turistáknak
Sok pénzébe került a spanyolországi nyaralás egy, az aktákban csak Mr. X.-nek nevezett brit férfinak. A Costa del Solon üdült, amikor egy hirtelen rossz mozdulat következtében éles fájdalom hasított a hátába. Családja azonnal kórházba vitte, ahol a férfi hiába mutogatta az európai egészségbiztosítási kártyáját (EEK), a spanyol orvosok közölték vele: ha azonnali ellátást akar, akkor magánbetegként kezelik. Fájdalmak közepette nem volt ereje vitatkozni az orvosokkal, akik végül megröntgenezték, ellátták, a fájdalom el is múlt –majd kisvártatva érkezett a számla 200 euróról. Még jobban megjárta egy másik beteg, aki vesztére egy hónapos kórházi kezelésre szorult Spanyolországban: magánbiztosítójának nem kevesebb, mint 54 ezer fontot számlázott a kórház...
Pedig az európai egészségbiztosítási kártya éppen azt a célt szolgálná, hogy ha egy uniós állampolgárt a közösségen belül (a 28 EU-tagállamban, valamint Izlandon, Norvégiában, Liechtensteinben vagy Svájcban) váratlan baleset ér, netán megbetegszik, akkor a helyi – állami –egészségügy ne horroráron lássa el. Azokat a költségeket neki is meg kell fizetnie, amelyek a hazai állampolgárokra vonatkoznak – például ahol vizitdíj vagy kórházi napidíj van, ott ez az európai turistára is vonatkozik –, de azon felül nem számlázhatnak neki „extra költségeket”. Az ellátás díját a két állam egészségügyi hatóságai utalják át egymásnak, mert az állampolgárt mindenütt megilleti az ingyenesség. (Ez természetesen csak a sürgősségi ellátásra vonatkozik.)
A spanyol kórházak „szemfülességére” időközben már a németek is felfigyeltek. Az egyik legnagyobb utazásszervezőként és biztosítóként is működő német autóklub, az ADAC az utóbbi két-három évben sok panaszt kapott német turistáktól: volt, akinek a kéztörését kizárólag a magánbiztosítása terhére voltak hajlandók ellátni a spanyol kórházban, de szép számmal akadtak olyanok is, akiknek semmiféle ellátást nem biztosítottak, amíg meg nem adták a hitelkártyájuk számát. Erre már Jonathan Todd, az Európai Bizottság illetékes szóvivője hívta fel a figyelmet, mert a panaszáradat elérte a bizottságot is. Brüsszel 2010-ben figyelmeztette Madridot, hogy vizsgálja ki és szüntesse meg a jogsértést, különben kötelezettségszegési eljárást indít az ország ellen. Mivel az elmúlt két év nem hozott javulást, június elején meg is indították az eljárást. A spanyol kormánynak most két hónapja van, hogy válaszoljon a brüsszeli bizottságnak, mielőtt az ügy további jogi fordulatot vesz.
A spanyol kormány azt állítja, hogy szó sincs elterjedt gyakorlatról. A probléma könnyen lokalizálható, a marbellai Costa del Sol kórházra és egy ibizai intézményre panaszkodtak a legtöbben. Mindkettő állami kórház, de a külföldi turisták ellátásának szervezését egy külső, magántársaságra bízták. Ezeken a területeken olyan mennyiségű turista fordul meg, hogy a kórházak alig bírják a terhelést. A marbellai kórházban például évente hétezer turistát látnak el – magyarázkodnak. A madridi egészségügyi minisztérium nemrég arról tájékoztatta az El Paíst, hogy a betegeket mindig megkérdezték, vajon az európai egészségbiztosítási kártya vagy a magánbiztosítójuk számlájára végezzék el a vizsgálatokat. (Ez utóbbi esetben nyilvánvalóan gyorsabban sorra kerülnek, és persze a biztosítótól behajtható összeg is magasabb.) A spanyolok azzal védekeznek, hogy a panaszkodó betegek mindig maguk dönthettek; az már más kérdés, hogy akut fájdalom esetében meddig tartja vissza az ember a hitelkártyaadatait.
A madridi egészségügyi minisztérium adatai szerint évente ötvenmillió turista keresi fel Spanyolországot, és 500 ezren kerülnek valamilyen problémával orvoshoz. Ekkora számok mellett óhatatlanul előfordulnak visszaélések, de nem ez az általános gyakorlat.
A német ADAC azonban felhívta a figyelmet: a válság sújtotta országokban (Olaszországban, Görögországban, Máltán, Cipruson, Romániában és Portugáliában) is egyre többször előfordul, hogy az orvosok nem elégednek meg az ingyenességet feltételező európai egészségbiztosítási kártyával. Magyarok egyelőre nem érintettek, legalábbis az Országos Egészségbiztosítási Pénztárhoz eddig nem érkezett hasonló panasz magyar utazóktól – tudtuk meg az OEP sajtóosztályán. Az ADAC és több német utazásszervező így azt ajánlja, hogy „délre utazva” mindenki kössön utasbiztosítást is.