Mikor megtévesztő a Made in Israel címke?

Tudnia kell-e a vásárlónak, pontosan hol gyártották az Izraelből érkező bort vagy tusfürdőt? Erre ma már az EU-tagállamok fele igennel válaszol. Legutóbb Franciaország és Hollandia csatlakozott ahhoz az immár tizenhárom uniós országból álló csoporthoz, amely azt sürgeti: világosan tüntessék fel az árucikkeken, ha ezeket a palesztin területen élő izraeli telepesek készítették.

„Melegen üdvözöljük, hogy a többi EU-biztossal együtt uniós szintű iránymutatást kíván kidolgozni a telepesek termékeinek címkézéséről” – írja a hírügynökségeknek kiszivárogtatott levélben a tizenhárom külügyminiszter (belga, brit, dán, finn, francia, holland, ír, luxemburgi, máltai, osztrák, portugál, spanyol, szlovén). A címzett Catherine Ashton, az unió külügyi főképviselője (az Európai Bizottság tagja), akit arra emlékeztetnek a politikusok: csak a pontos címkézéssel lehet elkerülni, hogy a fogyasztókat téves információkkal félrevezessék.

A téves tájékoztatás ez esetben ennyi: Made in Israel. A levél aláírói azzal érvelnek, hogy ha az EU rendszeresen tiltakozik a telepépítések ellen a megszállt területeken, akkor az ott készült árukon (például élelmiszereken és kozmetikai cikkeken) is fel kell tüntetni a származási helyet. S bár ez még nem egyenlő a bojkottal, a vásárlók informálásának szándéka mögött kimondatlanul ez húzódik meg.

A hivatalos tiltakozás nem sokat váratott magára. – Az egész címkézési kezdeményezés alapvetően diszkriminatív, mivel egyetlen ország és térség ellen irányul – nyilatkozott az AFP hírügynökségnek Yigal Palmor izraeli külügyminisztériumi szóvivő. Azt kifogásolta, hogy más vitatott hovatartozású, akár európai régiókkal nem ilyen szigorú az unió (ez utóbbi nyilvánvaló célzás a nemzetközileg el nem ismert, katonailag megszállt Észak-ciprusi Török Köztársaságra). A tét nem csak politikai: az izraeli telepesek évente 230 millió eurónyi terméket exportálnak az EU-ba, ami nagyjából tizenötszöröse a palesztinok által elért 15 millió eurós forgalomnak.

Ma még szemfülesnek kell lenni a pontos gyártási hely megállapításához. A Der Spiegel című német hetilap egy Németországban kapható, izraeli borként felcímkézett italt hoz fel példaként. Az üvegen szerepel ugyan az 12900 Katzrin, Izrael cím, de a legtöbb vevő valószínűleg nem tudja, hogy Katzrin izraeli telep a Golán-fennsíkon. Ezt a területet Szíriától foglalta el Izrael 1967-ben, a hatnapos háborúban.

Krémeket és tusfürdőket készít holt-tengeri ásványok felhasználásával egy másik izraeli cég. A csomagoláson ennyi szerepel: Holt-tengeri Laboratórium, Izrael. Azt már nem tüntetik fel, hogy a szépségápolási cikkeket valójában a tenger nyugati partján, a megszállt Ciszjordániában állítja elő a vállalat.

Semmit sem bíznak a véletlenre az európai külügyminiszterek, a Catherine Ashtonhoz intézett levélben azt is meglebegtetik, hogy továbbítják az illetékes hatóságoknak a külügyi főképviselő korábbi feljegyzését. Ebben Ashton (még februárban) arra kérte a tagállamokat, hogy Izrael esetében is teljes mértékben tartsák be az uniós címkézési jogszabályokat.

Érdekes változás Hollandia csatlakozása a tizenhármas országcsoporthoz. A hollandokat korábban Izrael szövetségeseként tartották számon Brüsszelben – idézi fel az EUobserver hírportál –, de a tavaly őszi választások után létrejött kormánykoalíció külügyminisztere, Frans Timmermans már jóval kritikusabb a zsidó állammal szemben.

 

Egy ciszjordániai telepes, Gershon Ferency a szőlőjét ellenőrzi. Évi 6500 üveg kóser borát lehet-e izraelinek nevezni?
Wine-grower Gershon Ferency harvests Chardonnay grapes in his vineyard near the West Bank Jewish settlement of Bat Ayin, south of Bethlehem August 20, 2012. Established in 1993, Ferency's winery produces some 6,500 bottles of kosher wine a year using organically grown grapes. REUTERS/Nir Elias (WEST BANK - Tags: FOOD AGRICULTURE)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.