Lebeszélőshow után jön a rábeszélőshow
A Gandul.info hírportál és GMP Advertising reklámcég által indított rábeszélőshow kiötlői kezdettől fogva nyilvánvalóvá tették: az akció célja a brit kormányzati szándék karikírozása, de anélkül, hogy a szigetország lakói számára sértő lenne.
A lap arra buzdítja olvasóit, hogy a Facebook-oldalán közzétett üzenetükkel vegyék rá a briteket egy romániai utazásra. Születtek is szellemesebbnél szellemesebb reklámszlogenek, plakátötletek, amelyek közül a legtöbb a szép lányokat, az olcsó sört és az idilli tájakat dicséri. „A lányok fele olyan, mint Kate, a másik fele pedig, mint a nővére” – szól az egyik hívogató üzenet.
„A miénk a világ legszebb útja a ti legnépszerűbb autós műsorotok szerint” – emlékeztet egy másik arra, hogy a BBC világszerte ismert autós magazinja, a Top Gear műsorvezetői nem győztek lelkendezni, amikor Romániában, az erdélyi Fogarast Havasalfölddel összekötő Transfagarasan alpesi autóúton forgattak.
Mások a britek hasát vették célba: „Nálunk egy korsó sör olcsóbb, mint nálatok a palackozott víz”, „Mást is felszolgálunk, nemcsak palacsintát, kolbászt és fish & chipset”. Ismét mások a britek bulvár iránti étvágyát figurázták ki: „Károly herceg házat vett itt, de Harryt senki sem fotózta le meztelenül”. (Az utóbbi arra utal, hogy a brit trónörökös kisebbik fia tavaly nyáron az erdélyi Zalánpatakon nyaralt, miközben szintén tavaly bejárták a világsajtót a Franciaországban nyaraló sógornőjéről készült félmeztelen lesifotók.)
A szlogenek kevés kivétellel ugyanazt üzenik: ha ti nem akartok minket, mi akarunk titeket. S természetesen nem hiányzik az önirónia sem: „Nálunk nincs dugódíj – a dugó önmagában is elég büntetés”. A Gandul.info kampánya elérte a célját: nemcsak a brit, hanem a tengerentúli média is felkapta. – Az akció sikerének magyarázata rendkívül egyszerű: a humor – vélekedett Cristian Tudor Popescu, a Gandul főmunkatársa.
– Képzeljük el, milyen lett volna a külügyminisztérium hazafias, vaskalapos reakciója, valami olyasmi, hogy „azt hiszik, nincs mit ennünk Romániában?” Ennek semmiféle hatása nem lett volna nemzetközi szinten. Ehelyett mi a leghatékonyabb kommunikációs és a manipulációs technikát vetettük be, a humort – ecsetelte Popescu. Hozzátette: a lap Facebook-oldalán közzétett olvasói vélemények többsége sem olcsó viccelődés, hanem jófajta humor, és nem hiányoznak a kulturális referenciák sem. Az egyik üzenet így szól: „Bram Stoker a tiétek, de Drakula a miénk”. Egy másik a shakespeare-i gondolatot állítja szembe a túlélés kényszeréből fakadó román pragmatizmussal: „Lenni vagy nem lenni? vs. Amit ma megszerezhetsz, ne halaszd holnapra”.