Szeptemberre ígérik a luxushajó 'elvontatását'
Az évfordulós megemlékezés elején helyezték vissza a tengerbe annak a sziklának egy darabját, amelynek egy évvel ezelőtt a Costa Concordia nekiütközött. A szikla 2012. január 13-án este majd hetvenméteres léket vágott a hajó oldalában, s a tengervíz elárasztotta azt a részt, ahol a hajtóművek voltak, aminek következtében borult aztán féloldalára a Costa Concordia. Még késő ősszel sikerült a hajótestből „kioperálni” azt a tíztonnás szikladarabot, amelyet a Voe Earl brit darushajó eresztett tegnap a tengerbe: ez egyike annak a húsz hajónak, amely nemzetközi összefogás keretében segédkezik az egykori luxushajó elvontatásának előkészületeiben.
Csak a hatalmas hajótest eltávolításával térhet vissza az élet a normális kerékvágásba a kis szigeten – ismerte el Franco Gabrielli, a polgári védelem főnöke, aki szerint azonban példátlanul bonyolult műszaki kihívás a feladat. Ezzel indokolják azt is, hogy a korábbi reményektől eltérően várhatóan csak nyár végén, mint ígérik, legkésőbb szeptemberben vontatják majd el a Costa Concordiát a viszonylag legközelebb fekvő Piombino kikötőjébe, ahol hajóépítő műhely is működik. A 114.500 tonnás, 209 méter hosszú óceánjárót víz alatt megépítendő platformok segítségével fogják egyenesbe állítani, majd miután levegővel teli bójákkal biztosították a felszínen maradását, vontatják el – a mostani bejelentés szerint – a Livorno tartományhoz tartozó kikötőbe. A The Guardian egyik cikke megszólaltatta Richard Habib kapitányt, a feladattal megbízott, vízi járművek mentésére szakosodott amerikai cég, a Titan Salvage vezetőjét, aki szerint a cég praxisában eddig a legnagyobb így elvontatott hajó csak 35 ezer tonnás volt.
Olasz hajógyárak jelenleg építik az acélplatformokat és a hozzá tartozó berendezéseket, amelyek együttes súlya az Eiffel-torony négyszerese lesz. Egyébként a világ 19 országából érkezett több mint 400 specialista, így mérnökök, búvárok dolgoznak azon nap mint nap, hogy a Costa Concordiát az említett platformok segítségével mesterséges „tengerágyba” helyezzék. Az egész művelet költsége az eredetileg tervezett 300 millió dollár helyett várhatóan meghaladja majd a 400 milliót.
A tragikus balesetért felelős Francesco Schettino kapitány – aki a februárban kezdődő pertárgyalást nápolyi otthonában várja – a Domenica In televíziós műsornak adott interjújában mély együttérzését fejezte ki az áldozatok és hozzátartozóik fájdalmáért. Mint állította, a 2012. január 13-án történtek azóta és a jövőben is minden napját maghatározzák. A vád szerint a kapitány súlyosan hibázott, amikor túl közel ment a sziget partszakaszához.