Szeptemberre ígérik a luxushajó 'elvontatását'

Giglio szigetén vasárnap este pontosan 21 óra 42 perckor egyperces néma csenddel emlékeztek a Costa Concordia luxushajó egy évvel ezelőtti balesetére, majd megkondultak a harangok, és felzúgtak a hajók szirénái. A Costa Concordia fedélzetén mintegy 60 országból összesen 4229 ember – közülük 3200 turista – tartózkodott, közülük 32-en vesztették életüket, akikért 32 hatalmas mécsest eresztettek most a vízre. A helyszíni beszámolók szerint több mint száz túlélő egykori utas, áldozatok hozzátartozói, a hajó legénységének néhány volt tagja, csakúgy mint az olasz kikötőkapitányságok és a kormány képviselői, több diplomata vett részt az emlékezésen. Az MTI úgy értesült, hogy nem volt jelen a szerencsétlenségben meghalt magyar hegedűművész, Fehér Sándor hozzátartozója.

Az évfordulós megemlékezés elején helyezték vissza a tengerbe annak a sziklának egy darabját, amelynek egy évvel ezelőtt a Costa Concordia nekiütközött. A szikla 2012. január 13-án este majd hetvenméteres léket vágott a hajó oldalában, s a tengervíz elárasztotta azt a részt, ahol a hajtóművek voltak, aminek következtében borult aztán féloldalára a Costa Concordia. Még késő ősszel sikerült a hajótestből „kioperálni” azt a tíztonnás szikladarabot, amelyet a Voe Earl brit darushajó eresztett tegnap a tengerbe: ez egyike annak a húsz hajónak, amely nemzetközi összefogás keretében segédkezik az egykori luxushajó elvontatásának előkészületeiben.

Giglio kikötőjében daruk emelkednek a Costa Concordia mellett.
Giglio kikötőjében daruk emelkednek a Costa Concordia mellett.

Csak a hatalmas hajótest eltávolításával térhet vissza az élet a normális kerékvágásba a kis szigeten – ismerte el Franco Gabrielli, a polgári védelem főnöke, aki szerint azonban példátlanul bonyolult műszaki kihívás a feladat. Ezzel indokolják azt is, hogy a korábbi reményektől eltérően várhatóan csak nyár végén, mint ígérik, legkésőbb szeptemberben vontatják majd el a Costa Concordiát a viszonylag legközelebb fekvő Piombino kikötőjébe, ahol hajóépítő műhely is működik. A 114.500 tonnás, 209 méter hosszú óceánjárót víz alatt megépítendő platformok segítségével fogják egyenesbe állítani, majd miután levegővel teli bójákkal biztosították a felszínen maradását, vontatják el – a mostani bejelentés szerint – a Livorno tartományhoz tartozó kikötőbe. A The Guardian egyik cikke megszólaltatta Richard Habib kapitányt, a feladattal megbízott, vízi járművek mentésére szakosodott amerikai cég, a Titan Salvage vezetőjét, aki szerint a cég praxisában eddig a legnagyobb így elvontatott hajó csak 35 ezer tonnás volt.

Olasz hajógyárak jelenleg építik az acélplatformokat és a hozzá tartozó berendezéseket, amelyek együttes súlya az Eiffel-torony négyszerese lesz. Egyébként a világ 19 országából érkezett több mint 400 specialista, így mérnökök, búvárok dolgoznak azon nap mint nap, hogy a Costa Concordiát az említett platformok segítségével mesterséges „tengerágyba” helyezzék. Az egész művelet költsége az eredetileg tervezett 300 millió dollár helyett várhatóan meghaladja majd a 400 milliót.

A tragikus balesetért felelős Francesco Schettino kapitány – aki a februárban kezdődő pertárgyalást nápolyi otthonában várja – a Domenica In televíziós műsornak adott interjújában mély együttérzését fejezte ki az áldozatok és hozzátartozóik fájdalmáért. Mint állította, a 2012. január 13-án történtek azóta és a jövőben is minden napját maghatározzák. A vád szerint a kapitány súlyosan hibázott, amikor túl közel ment a sziget partszakaszához. 

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.