Barna árnyék az újévi koncerteken
Az már a 2011-ben Politizáló zenekarok címmel megjelent könyvből kiderült (szerzője, Fritz Trümpi az osztrák és a német filharmonikus zenekarok történetét írta meg), hogy 1938 után tizenöt tagot eltávolítottak a bécsi zenekarból, közülük hét muzsikus deportálásban vagy a koncentrációs táborban vesztette életét. „A nemzetiszocializmus tisztogatási politikájának a zenekar itta meg a levét” – így Oliver Rathkolb, Ausztria ma élő legismertebb történésze, aki nem csak az emberi veszteségekre gondolt. A minőségi veszteség miatt kényszerült könnyebb művek játszására a bécsi zenekar. „Strauss nem Mahler, a Radetzky-Marsch pedig nem Stravinsky Petruskája” – mondja.
Harald Walser viszont azt is felemlegeti, hogy a Bécsi Filharmonikusoknak az utóbb emberiség elleni bűncselekményekért húsz évre elítélt Gauleiter, a Bécset irányító Baldur von Schirach adott védelmet: nem engedte a zenészeket katonai szolgálatra, és az 1942-es 100 éves jubileumi koncert idejére minden egyéb kulturális rendezvényt Bécsben leállíttatott. Hálából a zenekar kitüntető gyűrűjét ajándékozták neki a muzsikusok. De 1966-ban is kapott egy jutalomgyűrűt a filharmonikusoktól, amikor kiszabadult a börtönből. „Ez nem a zenekar, hanem csak egyik tagjának magánakciója volt” – mentegetőzik Clemens Hellsberg első hegedűs. 1992-ben ő is papírra vetette a nagy múltú zenekar történetét (Demokratie der Könige címmel), amelyet megjelenése óta egyoldalúsággal vádolnak. Hellsberg most azt ígéri, hogy 2013-ban új fejezetet nyitnak a Wiener Philharmoniker honlapján, és ebben részletesen elemzik az eddig elhallgatott éveket.
„Nem azokat kell bírálni, akik fel akarják tárni a múltat, hanem akik elfednék” – ragadott szót a temesvári születésű Ioan Holender, aki rekordideig, 1992-től 2008-ig állt a bécsi állami opera élén. Szerette volna, hogy levegyék az újévi koncert repertoárjáról az idősebb Josef Strauss által komponált harcias Radetzky-Marschot, a habsburgi militarizmust idéző, szerinte zeneileg gyenge művet.
Az újévi koncert 1939. december 31-én délelőtt került először a zenekar repertoárjára. A helyszín már akkor is a Musikverein volt, ebből a szilveszteri produkcióból nőtt ki a január 1-jei tradíció. Egyes történészek szerint a német náci birodalomhoz csatolt Ausztria élzenekara a berlini mellett a birodalom ékességei közé emelkedett. A náci kultúrpolitikának gondja volt rá, hogy a bécsi együttes csak második legyen, ezért is ragaszkodott a berlininél súlytalanabb Strauss-repertoárhoz.
Az idén már ötvennegyedik alkalommal láthatta, hallhatta élőben a világ 81 országa a Bécsi Filharmonikusok újévi koncertjét. Érdekes módon nem tartozik közéjük Olaszország, mert a RAI állami televízió 2004 óta minden évben Velencéből, a Theater La Fenice-ből ad koncertet. Pedig idén tizenegy olyan kompozíció is elhangzott, amelyet bécsi újévi koncerten még sohasem játszottak, köztük Richard Wagner vagy az idén 200. születésnapját ünneplő Giuseppe Verdi művei.