Südbahnhof helyett főpályaudvar

Új városrész épül Bécsben, a Gürtelen kívül egy 59 ezer négyzetméteres területen, amelynek közepét egy, az egész európai vasúti közlekedést feldobó óriás pályaudvar alkotja.

Aki mostanában a jó öreg Südbahnhofot keresi, a városi külső körútja, a Gürtel melletti üvegbetétes kockaépületet, a magyarok egykori kedvenc bécsi célállomását, az csak romokat talál. Az osztrákok Déli pályaudvarának hűlt helye. Lebontották az állomást, az irdatlan garázsépületet, a posta végeláthatatlan építményét. Már csak falcsonkok merednek ki a földből, hatalmas markológépekkel szétcincált, csövekekkel, vezetékekkel teli épületdarabok, a búcsúzó pályaudvarkörnyék utolsó romhalmazai. Hatalmas vízsugarakkal hűtik a bontást, a törmelékek kétharmadát beforgatják a földbe, a többit gondosan szétválogatva elszállítják.

Már a XIX. század közepén kibújt itt a földből a gloggnitzi vasútállomás, amiből aztán 1874-ben alakult ki a reprezentatívnak szánt, a korábbinál háromszor szélesebb főpályaudvar, az öt, majd később hat sínpárnak helyet adó Südbahnhof. Sajnos egy évvel később lett kész, mint az 1873-as világkiállítás, de aztán 1945-ig változatlanul a helyén maradt. Az időközben maradéktalanul állami tulajdonba került terület átalakítását az ötvenes évek közepén határozta el az osztrák szövetségi vasút. A Heinrich Hrdlicka tervei alapján felépült téglaépület 2009 decemberéig teljesített szolgálatot.

A bécsiek szerették a kívülről jellegtelen, belülről viszont világos, elegáns és könnyed, ötszintes pályaudvart, amely különösen 1989-ben támadt fel, a keletről áradó utazóknak köszönhetően. Sokan adtak hát hangot csalódásuknak, amiért az utóbbi években elerőtlenedett osztrák műemlékvédelmi hivatal hagyta a pályaudvar teljes lerombolását, s a szintén most átalakuló Westbahnhoffal ellentétben semmit sem mentett meg az épület berendezéséből.

Az ezredforduló után három évvel kezdett körvonalazódni a hosszú esztendők óta dédelgetett központi pályaudvar építésének a terve, egy olyan óriási közlekedési csomóponté, ahol először kapcsolódnak majd össze az összes égtáj felől befutó vonatok. Párizsból Bécsen keresztül lehet majd Budapestre jutni vagy éppen Linzből a schwechati repülőtérre. Naponta ezer vonat vágtat keresztül és 145 ezer utas fordul majd meg a részlegesen 2013-ra, teljesen pedig 2015-re elkészülő szuperközpontban. A megrendelők abból indultak ki, hogy a vasúti csomóponttal együtt egy egészen új városrészt is felépítenek, egy olyan modern negyedet, a Bahnhofcityt, ami ragyog a korszerűségtől. Ennek a környéke nem deviánsok tanyája lesz, ahogyan az a pályaudvarok életében lenni szokott, hanem bevásárlóközpontok, irodák, lakóépületek teszik majd széppé és pezsgővé az életet. Az 59 hektáros területen húszezer munkahely létesül, a legjelentősebb beruházás az Erste Bank ide tervezett óriás háza. De a tervek szerint lesz itt pláza, éttermek, szállodák, szolgáltató központ, ötezer lakás, óvoda, iskola, park.

Egy ilyen monstre beruházási programból, amelyet a bécsi önkormányzat és az államvasút finanszíroz, azaz garantált a fizetség, senki sem akar kimaradni. Nem véletlen, hogy mind a tervezési, mind a kivitelezési pályázatokat többször is ki kellett írni. Az előbbi nem volt elég nyílt és nemzetközi, az utóbbi pedig nem volt elég szigorú. Engedte, hogy az építők túlságosan magas beruházási összegekkel álljanak elő. Végül is mind a tervezést, mind az építést illetően sokan jutnak szóhoz, az előbbiben Albert Wimmer és Ernst Hoffmann osztrák, illetve Theo Hotz svájci építészek alkotnak egy munkaközösséget, az utóbbiban pedig a fővállalkozó a Strabag, Európa legnagyobb építőcége, de konzorciumban vele vannak további jelentős osztrák vállalatok is. Kár egymást fúrniuk az egymilliárd eurósra tervezett projekten, hiszen mindenki szépen tud keresni.

A kiadások, ez már kiderül az osztrák számvevőszék a minap közzétett elemzéséből, tavaly meghaladták az 1,2 milliárd eurót, s hol van még a vége? A számvevőszéknek azonban vannak a pénznél is súlyosabb kifogásai, mindenekelőtt amiatt, hogy az új városrészhez nem kapcsolódnak a tervekben megígért közlekedési útvonalak. Az U1 metró legközelebbi állomását nem vezetik el a központi pályaudvarig, a kettő között 440 méternyi távolság marad, ami a csomagokat cipelő utasoknak hétperces gyalogút.

 

Naponta 145 ezer utas fordul majd meg a Hauptbahnhofon
Naponta 145 ezer utas fordul majd meg a Hauptbahnhofon
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.