Kína: rizikó kizárva

Amikor tíz évvel ezelőtt megválasztották azt a kínai vezetést, melynek élén Hu Jintao állt, az volt az általános vélekedés az elemzők körében, hogy ez egy reformszellemű csapat lesz, amely meglehetősen nagyot fog változtatni Kína politikai ábrázatán. Ezt a következtetést nem az elfogadott dokumentumokból, nem Hu Jintao addigi tevékenységéből vonták le, hanem csak úgy gondolták.

Talán, mert fiatalabbak voltak, talán, mert formálisan képzettebbek voltak, mindenesetre hozzájuk képest kezdték el konzervatívnak emlegetni a kimenő vezetést. Nem sok igazolódott ezekből a feltevésekből, de a helyzet most is hasonló. Most általában az a vélekedés, hogy ez az új vezetés a politikai reform gárdája lesz, amiről elődeik csak beszéltek, azt majd ők végrehajtják. Pedig óvatosabban kellene bánni ezzel az egésszel.

A kínai politikai szisztéma úgy van kialakítva, hogy igyekszik a kockázatokat a lehető legminimálisabbra szorítani, s még a nem létező kockázatokra is részletes forgatókönyv áll a rendelkezésükre. Meglepetés tehát kizárva, miközben egy olyan politikai reform, amilyenre mi gondolunk ezt a kifejezést hallva, igazi meglepetés lenne.

Igaz, a kongresszus előtt készült egy szélesebb körű felmérés a nagyvárosi kínaiak körében, amely azt hozta ki, hogy nyolcvan százalékuk támogatja a politikai reformot. Mi több, a kimenő vezetés legfényesebb csillaga, Wen Jiabao miniszterelnök is arról beszélt egy hónappal ezelőtt, hogy a politikai reformok jelentik a jövőben a stabilitás legfontosabb elemét. Igen ám, csak itt a felénk szokásosnál nagyobb erővel vetődik fel az a kérdés, hogy mire gondolt a szerző, amikor leírta a politikai reform kifejezést.

Hu Jintao a kongresszusi beszámolójában elmondta, hogy Kínában sosem fogják bevezetni a nyugati politikai szisztémát. Nagy meglepetést ez nem okozott. Korábban egyszer már egy cikkében hosszabban értekezett a „nyugatosodás” veszélyeiről, amely alatt csak a politikai változásokat értette, szót sem ejtve életmódbeli kérdésekről. Mi lenne akkor a politikai reform?

Wen említett nyilatkozata egy viszonylag stabilan megragadható környezetben hangzott el. Éppen Bo Xilai előtt voltunk egy nappal, s önmagában az is meglepő volt, hogy erről nyilatkozott. Viszont veszélyként egy potenciális „kulturális forradalomról” beszélt. S itt azért nagyon összekeverednek, s össze is keverhetők a dolgok. Bo Xilai feleségének gyilkossága révén nemcsak belekeveredett egy zűrös, erősen büntetőelemeket is tartalmazó ügybe, hanem fellebbentek életének olyan aspektusai, melyeket a nepotizmus ernyője alá lehetne összegyűjteni, s úgy elvileg éles ellentétben állnak a kommunista párt ideáival.

Minek következtében gondolhatjuk, hogy az ennek kapcsán emlegetett politikai reformok a nepotizmus, vagy valamivel szűkebben a korrupció ellen születhetnének meg. Hu most a kongresszusi beszédében is kulcskérdésnek nevezte a korrupció letörését, jellemzően anélkül, hogy különösebben új eszközállomány vagy megközelítés körvonalait vázolta volna fel.

Viszont Bo Xilai a publikum szemében éppen a korrupció elleni kérlelhetetlen küzdelem szimbóluma volt. Az úgynevezett Chongqing-modell, ami a nevéhez fűződött, éppen a lélegzetelállító fejlődés és a régi puritán kommunista ideák kombóját igyekezett megtestesíteni. A Wen által emlegetett szükséges politikai reformok ez utóbbi ellen is szerveződnének. Bo már azzal is okot adott másoknak az ellenkezésre, hogy a kommunista ideákhoz régi emlékeket idéző külsőségeket és rítusokat adott. Persze az igazi csapás az volt rá, hogy a felesége gyilkossága nyomán kiderült nepotista való korrumpálta ezeket az egyébként igen széles körben rezonáló puritán ideákat.

Vagyis jól érzékelhetően a „politikai reform” olyan ideológiai konstrukció, mely szeretné távol tartani a közélettől, a párttól és az adminisztrációtól mindazt, ami egy újabb „kulturális forradalom” irányába mutathat, s mindazt, amit mi a nepotizmus kifejezéssel írunk le. S amikor ez a mag megvan, akkor ahhoz már könnyedén kapcsolhatók a jó kormányzásra, a hatékony döntéshozatalra, s az érdekek megfelelő csatornázására irányuló hagyományos törekvések. Bár a Kínai Kommunista Párt dokumentumainak megfejtése, értelmezése külön tudomány, egy ilyesféle „politikai reformnak” a folyamatos intézkedésekké és struktúrákká való alakítása az új vezetés egyik védjegye lesz.

Lehetett volna a régié is, de azok az események, amelyek ezt érthetővé tették a szélesebb tömegek előtt, a ciklus vége felé estek meg, s akkor már nem lehetett belőle kínai értelemben vett teóriát faragni. Nem mellesleg az a teória, amellyel Hu Jintao jut be a történelembe és az alapdokumentumokba, az úgynevezett Tudományos Fejlesztés, vagy a Fejlesztés Tudományos Szemlélete, az addigra már komplett volt. Hogy ez mi, annak jelentősége nehezen ítélhető meg.

Természetesen „ideológiailag jól képzett” kínai káderek nagyon precízen el tudják magyarázni, mik azok a Maói Gondolatok, micsoda Deng Xiaoping Elmélete, mi az a Három Képviselet, s mi az a Fejlesztés Tudományos Szemlélete. Ezek azok az ideológiai csomagok, amelyek a kínai vezetés különböző nemzedékeinek hozadékai, s melyek ezekkel a tömör elnevezésekkel szerepelnek a népköztársaság és a párt alapdokumentumaiban. Ha az egész listát nézzük, akkor az egy meglehetősen heterogén valami. Mao csomagja inkább a politikáról való gondolkodás módszertanára, Dengé a társadalommal való bánás megközelítésére vonatkozik.

A Jiang-féle Három Képviselet – ha akarom – szakítást jelent mind a társadalom, mind a párt korábbi osztályalapú megközelítésével, s ez a Fejlesztés Tudományos Szemlélete pedig – ha jól értem – már a nem osztályalapon felfogott társadalom kívánatos vezetési és működési elveire vonatkozik. Hu korábban próbálkozott a „harmonikus társadalom” középpontba állításával, s ez a kifejezés mindig kíséri is a Fejlesztés Tudományos Szemléletét, de talán azért nem lehetett önmagában jó, mert nem sugallt semmit annak eléréséről és fenntartásáról.

S ha valójában valaki képes belefúrni ebbe az ideológiai páncélt viselő gondolatba, az juthat a legközelebb a „politikai reform” megfejtéséhez. A „tudományos szemlélet” valójában a népén túli, különös érdekekre való hivatkozást zárja ki, vagy legalább relativizálja, ami a politikai építmény érdekek szerint való szerveződését zárja ki legalábbis primer szinten. S innen jöhet a politikai reform.

Ifjú kínai operabarátok
I ú kínai operabarátok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.