Stratégiai magány vár Moszkvára

Bár a szíriai polgárháború lezárását eltérően képzeli el Oroszország és a Nyugat, a látványos csörték ellenére Moszkva igyekszik kerülni a konfliktusokat a külvilággal. Az elnöki székbe négyéves miniszterelnöki intermezzo után májusban visszatért Vlagyimir Putyin harmadik államfői ciklusát a következő egy-két évben egy óvatosabb, kevésbé magabiztos orosz külpolitika fogja jellemezni – vélekedett lapunknak Sz. Bíró Zoltán.

Az MTA BTK Történettudományi Intézetének (TTI) tudományos főmunkatársa szerint az elnök és az orosz politikai elit az évezred első nyolc évének gyors növekedése után, megérezve, hogy a gazdasági válság könnyedén felfalhatja a gyarapodás gyümölcseit, belátta: Oroszország olyan külső folyamatok haszonélvezője volt – energiaexportőrként elsősorban az olaj világpiaci árának emelkedéséből profitált –, amelyekre csekély befolyása van. – Magabiztosságának csúcspontját Moszkva a grúz konfliktus után érte el, amikor 2008 augusztusában úgy döntött, elismeri Abházia és Dél-Oszétia függetlenségét. Ősszel azonban már a gazdasági válság okozta károkkal kénytelen küzdeni, épp akkor, amikor külpolitikailag elszigetelődött – emlékeztet az orosz és posztszovjet térség szakértője, aki a közelmúltban hosszabb tanulmányt írt a putyini Oroszország elmúlt tizenkét évéről a Manfred Wörner Alapítvány kérésére.

A válságot tartalékai révén átvészelte ugyan Oroszország, ám az energiaexport hasznából létrehozott stabilizációs alapban összegyűlt 600 milliárd dollárja hamar 370 milliárdra csökkent. – 2008 végén minden makrogazdasági mutató zuhant, és bár a mélypontról gyorsan „visszapattantak”, a megjárt gödör nagyon mély volt – utalt Sz. Bíró az orosz GDP 2009-ben mért nyolcszázalékos esésére. – Láthatóan továbbra is tartanak a gazdasági válság újabb hullámától, és minden erejükkel azon vannak, hogy erre a helyzetre felkészültek legyenek. Ezért tartózkodnak a közeljövőben a politikai, gazdasági „hazardírozástól”. Nem véletlen, hogy még a politikai elithez közel álló Ciprus sem számíthat biztonsággal a Moszkvától kért két-három milliárd dolláros hitelre – jegyezte meg a TTI főmunkatársa, aki szerint az óvatosság mellett a stratégiai magány lehet a következő évek orosz politikájának másik kulcsszava.

Moszkva 2010-ben még arra számított, hogy az ország modernizációjának technológiai hátterét és az ahhoz szükséges tőkét az EU biztosíthatja. 2011-re világossá vált, hogy ez illúzió. (Márpedig a modernizációra szükség van, hiszen a gazdasági növekedés nem járt szerkezetváltással, továbbra is a nyersanyagok exportjára épül. Az orosz bankok tőkeállománya sem elég nagy, és a fejlett technológia piacán Oroszország nem meghatározó szereplő.) Moszkvát csalódások érték, amikor európai cégekben tervezett bevásárlásait – például az Opelnél vagy épp a Molnál – láthatóan politikai okokból fúrták meg európai partnereik. – Akkor világossá vált, hogy Oroszország nem kerülhet be az európai „klubba”. Ám a nemzetközi gazdasági válság nyomán 2011 őszétől az orosz retorika meg is változott, látva, hogy magában a klubban is baj van, így nem is érdemes oda igyekezni – mondta Sz. Bíró. Ebből adódik a stratégiai magány, miután az EU helyett nincs más, akivel Oroszország szoros partneri viszonyra, szövetségre gondolhatna. Kína inkább kockázatot jelent, ráadásul Peking mellett Moszkva mindinkább „kistestvérnek” számítana, és mintha a keleti szomszéd sem akarna túl szoros szövetséget.

A látható szövetségesek hiánya okozta tanácstalanságban Moszkva figyelme mindinkább a FÁK országaira irányul. Ám az egykori szovjet tagállamokat rendkívül nehéz volna eurázsiai szövetséggé kovácsolni. Szuverenitásukat Moszkva nem is kérdőjelezi meg, nem is tehetné. Szerepe a térségben már nem kizárólagos. – Nemcsak Közép-Ázsiában, hanem még Ukrajnában is versengenie kell például Kínával – hívja fel a figyelmet a szakember, utalva arra a júliusi megállapodásra, amelyet Kijev kötött Pekinggel. E szerint Ukrajna 3,6 milliárd dollár kínai hitelt kap arra, hogy földgázalapú hőerőműveit szénalapúra állítsa át kínai technológiával. További 3,3 milliárdot mezőgazdasági beruházásokra, egymilliárdot a szénbányászat modernizálására, félmilliárdot pedig a kijevi repülőtér és a főváros közötti gyorsvasút megépítésére szerezhet Ukrajna Kínától. Eközben úgy tűnik, hogy Közép-Ázsiában sincs igazi stratégiája Moszkvának, nem használja ki a politikai elittel még meglévő nyelvi, kulturális közelségét. Márpedig a NATO 2014-es afganisztáni kivonulása után Moszkvának elemi érdeke lesz az ingatag térség egyensúlyban tartása. Nem kevésbé bonyolult a helyzet a Kaukázusban, ahol csak Örményország számít kezes partnernek. A Kreml nemcsak a vele kibékíthetetlen viszonyban álló Grúziára, de az olajtartalékai révén önjáró – bár Moszkvával nem bizalmatlan –Azerbajdzsánra sem számíthat minden esetben.

Épp a Kaukázushoz való közelség az egyik oka, hogy Szíria ügyében Moszkva szembemegy nyugati partnereivel. – Nagy kockázatot jelentene Oroszországnak Szíria tartós destabilizálódása vagy fundamentalista átalakulása, ezért igyekszik tartani Bassár el-Aszad világi rendszerét, még ha ez a rezsim diktatórikus is – adja meg az orosz makacsság egyik okát Sz. Bíró. (Igaz, az Aszad elnök melletti kiállás egy ponton túl nagyobb veszteséget okoz Moszkvának, mert beszűkíti mozgásterét az arab világban.) A másik ok a belső fenyegetettségtől való félelem: az orosz elit attól tarthat, hogy a társadalom egyre szélesebb rétegei tekinthetik példának az arab tavaszt, amelynek újabb állomása lenne Szíria. Moszkva ebben a „színes forradalmak” folytatódását látja, amelynek a külföldi titkosszolgálatok is aktív szereplői. Ezért lép fel ismét – ahogyan az ukrajnai narancsos forradalom után – az oroszországi nem kormányzati szervekkel szemben is. Ám az orosz vezetés ma nagyobb kihívás előtt áll, mint 2004-ben: az akkori növekedés révén az orosz állam látványosan növelhette a béreket és a szociális juttatásokat. Sz. Bíró szerint mára azonban a szinten tartás is mind nehezebb, hiszen míg nyolc éve 27 dolláros hordónkénti olajár is elég volt a költségvetés egyensúlyához, mára ez csak 117 dolláron biztosítható. 2011-ben először csökkentek a reálbérek is, márpedig a társadalom az anyagi biztonságért cserébe fogadta el a „kézivezérelt demokráciát”.

Szíria: Tankokkal a MiG-ek ellen

A „döntő jelentőségűnek” minősített aleppói csatában a kormányerők harci repülőgépeket vetettek be –erősítették meg az ENSZ megfigyelői. A MiG-ek folyamatosan lőtték a lázadók állásait. Sausan Ghosheh, a megfigyelők szóvivője elmondta, hogy már az ellenzék oldalán is megjelentek a tankok. Ezeket állítólag július végén zsákmányolták a felkelők. Az elmúlt három napban a harcok intenzitása jelentősen fokozódott az ország második legnagyobb városában. Sok civil áldozat van, a lakosságot élelmiszerhiány sújtja. A kormányközeli Al Watan napilap úgy fogalmazott, hogy az aleppói harcok még hetekig elhúzódhatnak, ám a hadsereg gyűrűje fokozatosan szűkül a „terrorista erők” körül.

A harcoló felek kölcsönösen kegyetlenkedéssel vádolják egymást. A londoni szír emberi jogi figyelőközpont arról számolt be, hogy a kormánycsapatok Aleppóban a békés szemlélőket és a gyerekeket sem kímélik. A kínzások mindennapossá váltak. Ugyanakkor az interneten olyan videofelvétel látott napvilágot, amely arról számolt be, hogy a lázadók kivégezték Bassár el-Aszad elnök több hívét az ostromlott városban. A szír államfő szerdán arról beszélt, hogy a külföldi ellenséges erők „belső ügynököket” használnak fel az ország stabilitásának aláásására. (Munkatársunktól)

Vlagyimir Putyin orosz elnök: egyedül a nagyvilágban?
Vlagyimir Putyin orosz elnök: egyedül a nagyvilágban?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.