Laborban flörtölnek a szexi lányok

Agyukra mehetett a válság az Európai Bizottság kommunikációs szakembereinek, akik már a második kínos propagandavideót kénytelenek eltüntetni az internetről. Bírálatözön zúdult ugyanis A tudomány csajos dolog EU-kampány kisfilmjére, amely leginkább rúzs- vagy körömlakkreklámra emlékeztet.

Még kellemetlenebbé teszi a dolgot, hogy a brüsszeli bizottságban azt gondolták, éppen ez a videó rombolja majd le a kliséket. Máire Geoghegan-Quinn, a kutatásért és tudományért felelős EU-biztos például közölte: „Azt szeretnénk bemutatni a lányoknak és a nőknek, hogy a tudományt nem csak fehér köpenyes öregemberek művelhetik.”

Igaz, ami igaz, a 45 másodperces reklámfilmben fess fiatalember képviseli a tudományt. Ő pillant fel a mikroszkópjából, amikor három csinibaba szállja meg a laboratóriumot. Merészen rövid miniszoknyákban és vakmerően magas tűsarkúkban illegetik magukat, csábos mosolyokat lövellve a fehér köpenyes hím felé. Közben rúzsok, festett körmök és üveglombikok váltják egymást – s történik mindez Barbie-rózsaszín háttér előtt.

A rikító közhelygyűjtemény felháborodáslavinát indított az interneten, a közösségi oldalakon és a kutatók körében egyaránt. „Vajon azért fizette az EU a kampányt, hogy a tudománnyal foglalkozó nők rövidebb szoknyát viseljenek?” – gúnyolódik a The Guardian brit napilap tudományos rovata. A Nature című ismeretterjesztő folyóirat szerint a videó „telis-tele van fájdalmasan leereszkedő klisékkel”. „Hatalmas bukás, a közpénzek elpazarlása” – kommentálta a YouTube egyik nézője.

A bukást nehéz lenne cáfolni, hiszen a 102 ezer euróért (29 millió forintért) készített kisfilmet az Európai Bizottság gyorsan leszedte A tudomány csajos dolog kampány honlapjáról (addigra persze menthetetlenül elterjedt a világhálón). Michael Jennings szóvivő csak annyit mondott, hogy a videóval „a célközönség, a 13–17 éves lányok figyelmét akarták megragadni”. A fókuszcsoportos kutatásból pedig arra jutott a brüsszeli testület, hogy a filmnek ehhez „viccesnek és ütősnek” kell lennie.

Hasonló kommunikációs bakinak bizonyult az a videó, amellyel az Európai Bizottság a bővítést próbálta népszerűsíteni. A 127 ezer euróból (36 millió forintból) forgatott másfél perces klipet – a tiltakozáshullám miatt – az idén tavasszal kellett levenni az internetről. Ebben sárga ruhás fehér nőre támad egy kínai harcos, aztán egy indiai kinézetű turbános férfi, végül egy félmeztelenül capoeirázó, brazil fekete. A nő megsokszorozódik, körbekeríti a három betolakodót, és ekkor a hölgyek – láss csodát – sárga EU-csillagokká változnak. Béke, hepiend, bővítés.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

Noha rendkívül dicséretes, hogy a brüsszeli „törvénygyár” – a bikkfanyelven írt és hervasztóan unalmas kiadványok után – igyekszik figyelemfelkeltőbb anyagokkal bombázni a közvéleményt, ezt több átérzéssel is tehetné. A rasszistának minősített (és emiatt gyorsan kegyvesztetté vált) bővítési videó után ezúttal sikerült szexista filmecskével megörvendeztetni az EU-állampolgárokat. S ha a klisékbe belefáradt nők azt hinnék, hogy a cicababás-laboros klip visszavonásával megnyugodhatnak, tévednek: a kampány honlapján (sciencegirl-thing.eu), a science (tudomány) szóban az i betűt nem más formázza… mint egy rúzs.

Facebook-kommentek

„A videójuk szexista és lealacsonyító.” „Ezt az oldalt tényleg a tudományt kedvelő nők csinálják? Vagy a Cosmopolitan új tudományos rovata ez? Nő vagyok, használok rúzst, imádom a tudományt, de az oldalt sértőnek találom.” „Nahát, ez a lehető legrosszabb megközelítés, ennyire szélsőséges nemi sztereotípiák alkalmazásával.” „Kérem, hogy távolítsanak el minden rúzsos szemetet az oldalról, és hagyják a nőket nőnek lenni!”

A nők is válasszák bátran a kutatói pályát! – győzköd a brüsszeli bizottság
A nők is válasszák bátran a kutatói pályát! – győzköd a brüsszeli bizottság
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.