Minden font Londoné a dugódíjból

Aki Londonban járt, általában elismeréssel beszél az ottani tömegközlekedésről. Több mint tíz metróvonal könnyíti például az utazást.

A budapesti tömegközlekedés átszervezése során érdemes lenne ellesni azokat a technikákat például, amelyekkel a bliccelést szorították vissza. De Tarlós István számára az is példaértékű lehet, hogy a londoni dugódíj teljes nettó bevételét – ami évente nagyjából 150 millió font – a tömegközlekedési rendszer fejlesztésére lehet csak visszaforgatni.

Vannak azonban árnyoldalai is. A londoni közlekedés az utazók szempontjából a világ egyik legköltségesebb rendszere, közel három és félszer olyan drága, mint a párizsi, és tízszer annyiba kerül, mint a római. A tömegközlekedés díjai az inflációt messze meghaladó mértékben emelkednek évről évre: idén január közepén átlagosan hat százalékkal ugrottak meg a londoni jegyárak, míg az elmúlt évben a fogyasztói árindex 4,2 százalékkal emelkedett.

A londoniak, sőt a turisták növekvő része is leginkább a 2003-ban bevezetett Oyster intelligens kártyával fizet a tömegközlekedés használatáért.

A különbség tetemes: egy csak a városközpontot magába foglaló egyzónás metrójegy az előre kifizetett vagy automatikusan feltöltött kártyával 2 fontba (egy font 352,8 forint az MNB tegnapi jegyzése szerint), készpénzes vásárlással 4,30 fontba kerül. A kártya számos probléma megoldásában segített, például felgyorsította a jegykezelést.

Működtetése ugyanakkor meglehetősen drága és bonyolult, nehéznek bizonyul például az új tarifával kapcsolatos adatok eljuttatása a főváros 22 ezer leolvasójába. Az ún. pay-as-you-go, azaz a metróállomásokon történő pénzfeltöltésnél minden 1 fontból 14 penny a költség. Ezért a Transport for London új, még korszerűbb jegyvásárlási szisztémán töri a fejét.

A bliccelést viszont a hálózatot uraló elektronikus jegyellenőrző rendszer lényegében kizárja. Ugyancsak 2003-ban indult be a városközpont nagy részére kiterjedő dugóadó, a congestion charge, melyet négy évvel később nyugati irányban terjesztettek tovább, majd kiskereskedelmi vállalatok panaszáradata miatt egy évvel ezelőtt visszaállították az eredeti állapotába.

A reggel 7 és délután 6 óra között érvényes behajtási alapdíj naponta 10 font. A fizetés elmulasztása 60-120 font közötti, könyörtelenül behajtott pénzbüntetést von maga után. (Londoni tudósítónktól)

Ki itt belépsz - felfestés jelzi Londonban a fizetős övezet határát
A road symbol showing the congestion zone 'C' is seen in southwest London February 13, 2007. The western extension to the London congestion charging zone is due to come into force February 19 and will cost 8GBP-a-day. Picture taken using time-exposure. REUTERS/Dylan Martinez (BRITAIN)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.