Minden font Londoné a dugódíjból
A budapesti tömegközlekedés átszervezése során érdemes lenne ellesni azokat a technikákat például, amelyekkel a bliccelést szorították vissza. De Tarlós István számára az is példaértékű lehet, hogy a londoni dugódíj teljes nettó bevételét – ami évente nagyjából 150 millió font – a tömegközlekedési rendszer fejlesztésére lehet csak visszaforgatni.
Vannak azonban árnyoldalai is. A londoni közlekedés az utazók szempontjából a világ egyik legköltségesebb rendszere, közel három és félszer olyan drága, mint a párizsi, és tízszer annyiba kerül, mint a római. A tömegközlekedés díjai az inflációt messze meghaladó mértékben emelkednek évről évre: idén január közepén átlagosan hat százalékkal ugrottak meg a londoni jegyárak, míg az elmúlt évben a fogyasztói árindex 4,2 százalékkal emelkedett.
A londoniak, sőt a turisták növekvő része is leginkább a 2003-ban bevezetett Oyster intelligens kártyával fizet a tömegközlekedés használatáért.
A különbség tetemes: egy csak a városközpontot magába foglaló egyzónás metrójegy az előre kifizetett vagy automatikusan feltöltött kártyával 2 fontba (egy font 352,8 forint az MNB tegnapi jegyzése szerint), készpénzes vásárlással 4,30 fontba kerül. A kártya számos probléma megoldásában segített, például felgyorsította a jegykezelést.
Működtetése ugyanakkor meglehetősen drága és bonyolult, nehéznek bizonyul például az új tarifával kapcsolatos adatok eljuttatása a főváros 22 ezer leolvasójába. Az ún. pay-as-you-go, azaz a metróállomásokon történő pénzfeltöltésnél minden 1 fontból 14 penny a költség. Ezért a Transport for London új, még korszerűbb jegyvásárlási szisztémán töri a fejét.
A bliccelést viszont a hálózatot uraló elektronikus jegyellenőrző rendszer lényegében kizárja. Ugyancsak 2003-ban indult be a városközpont nagy részére kiterjedő dugóadó, a congestion charge, melyet négy évvel később nyugati irányban terjesztettek tovább, majd kiskereskedelmi vállalatok panaszáradata miatt egy évvel ezelőtt visszaállították az eredeti állapotába.
A reggel 7 és délután 6 óra között érvényes behajtási alapdíj naponta 10 font. A fizetés elmulasztása 60-120 font közötti, könyörtelenül behajtott pénzbüntetést von maga után. (Londoni tudósítónktól)