A FIAT motorja is lefulladt
Sőt, a napokban elfogadott liberalizációs törvényével jelentős érdekérvényesítő képességgel rendelkező szakmák képviselőinek tyúkszemére lépett. Tüntetnek a taxisok és az árufuvarozók, e hét közepétől a vasutasok, február elején a gyógyszerészek, majd az ügyvédek követik a példájukat. Egyelőre dátum nélkül ugyan, de már az olasz benzinkutasok is bejelentették tíznapos munkabeszüntetési akciójukat.
Hogy miért került máris szembe a szakszervezetekkel a pár hete még Itália megmentőjeként érkezett Monti? Mert első, úgynevezett liberalizációs törvényével komoly érdekeket sértett. Az olasz miniszterelnök által strukturális reformnak nevezett törvényjavaslat a gazdasági növekedést lassító olyan problémákra kereste a megoldást, mint például a verseny hiánya a piacokon és a nem megfelelő infrastruktúra. A taxisokat az háborította fel, hogy Monti liberalizálni készül a személyfuvarozási engedélyek kiadását, a kamionosokat pedig az, hogy szabad versenyt ad a fuvarozási díjaknak. De ugyanez a sors vár a gyógyszerészekre és az ügyvédekre és szép sorban valamenynyi szakma fölül lekerül a védernyő, amely az engedélyeket kiadó helyi adminisztrációval összekacsintva szereztek. De mostantól mindenki versenyfutásra kényszerül.
Már, ha Monti túléli az országon végighullámzó tiltakozó akciókat. A miniszterelnök türelmét a múlt héten Szicília tesztelte. A szenvedélyes sziget öt teljes napon át dacolt a liberalizációs törvénnyel. Sztrájkba léptek a kamionsofőrök, a fuvarozási vállalkozók, a taxisok, a mezőgazdasági szektorban dolgozók és a halászok. Útakadályokkal próbálták megbénítani a sziget forgalmát, óriási fennakadásokat okozva a közlekedésben. Több szicíliai városban bezártak a benzinkutak, mert nem érkezett üzemanyag-utánpótlás, a szupermarketek pedig félig üres polcokkal várták a friss élelmiszer- és ásványvízszállítmányt – mindhiába. Palermo legnagyobb pia cai zárva tartottak, Ragusában akadozott még a szemétszállítás is. A termelői szövetségek adatai szerint az egyhetes szicíliai sztrájk ötmillió eurós kárt okozott a termelőknek, akik nem tudták eljuttatni termékeiket a vásárlókhoz.
A héten aztán átcsapott a sztrájkhullám a csizmára is. Reménytelen vállalkozás volt taxit találni Rómában, Nápolyban,Milánóban, Genovában vagy Firenzében, de az sem járt jobban, aki saját gépkocsiján próbált közlekedni. A taxisok és a kamionsofőrök ugyanis együttes erővel elzárták a városokat övező autópálya-kapukat. Kritikus a helyzet Nápoly északi bejáratánál, ahol háromszáz kamion akadályozza a közlekedést. A rendőrség ugyan megpróbálta felszámolni a blokádot, de a dühödt tüntetők kiszúrták a kamionok gumijait, és a teherautók tucatjai még most is ott vesztegelnek az utakon. De hasonlóan viszontagságos közlekedni a délolasz kikötőkbe vezető utakon és északon, Bergamónál az A4-es autópályán is. Annamaria Cancellieri belügyminiszter bejelentette, hogy – a sztrájkjog tiszteletben tartása mellett – a kormány nem tűri el a közlekedési blokádot. A fenyegetőzésnek azonban egyelőre semmi foganatja, a kamionosok péntek estig mindenképpen az utakon maradnak és Olaszország csaknem százötven pontján akadályozzák a közlekedést. A helyzet súlyosságára jellemző, hogy kedden a FIAT olaszországi gyáraiban is leállt a termelés az alkatrészellátás megbénulása miatt. A halászhajók sem hagyták el a kikötőket, a délolasz zöldség- és gyümölcstermelők pedigmaguk próbálják értékesíteni a rajtuk maradt termést. Fogyóban az üzemanyag, másutt a kenyér és az ásványvíz lesz belátható időn belül hiánycikk.
S amint várható volt, a néhány hete hatalmukat vesztett olasz kormánypolitikusok is megpróbálnak a zavarosban halászni. Silvio Berlusconi bukott miniszterelnök a hét elején már azt nyilatkozta: Monti kormányzásának nincs látható gyümölcse, lehet, hogy megvonják tőle a bizalmat.