Visszaüt a túlzott reklám?
– Felháborítónak tartom, hogy az államfő állást foglal a ciántechnológiás bányászat mellett – magyarázza Florin Suciu, miért szánta el magát a háromszáz kilométeres útra. – Aranyat viszünk ajándékba Traian Basescu elnöknek, hogy ne szoruljon rá a verespatakira – egészíti ki a 35 éves vállalkozót fiatalabb társa, Sebastian Muscalu, a bákói egyetem ökológia szakos hallgatója.
Az utóbbi hetekben fellángolt a vita Verespatakról, miután az államfő több alkalommal is egyértelműen kiállt az aranybánya megnyitása mellett. A kérdés erősen megosztja a közvéleményt, elsősorban a véleményformálókat.
– A tévék, rádiók többnyire csak az egyik fél álláspontját közlik – mutat rá lapunknak Szász Attila, a médiafelügyelet (CNA) tagja. A testület hét eleji ülésén öt csatorna nyolc műsorát marasztalta el, kedden pedig jónak látta külön ajánlásban felhívni a tartalomszolgáltatók figyelmét: a kiegyensúlyozott tájékoztatás a Verespatak-téma esetében is elvárás.
Dan Trifu, az Eco Civica Alapítvány elnöke szerint fokozza az indulatokat, hogy a médiát elözönlötték az aranybánya megnyitását tervező RMGC vállalat reklámjai. – Korábban ezeket betiltották, de a cég újra piacra dobta őket, csaknem azonos tartalommal. Valahogyan ellensúlyozni kell ezt a „hadjáratot” – érvel. Trifu alapítványa sátrakat állított fel Bukarest forgalmasabb pontjain, ezekben kétszáz önkéntes tájékoztatja az arra járókat a projekt veszélyeiről. Az akcióban részt vesz a Mentsétek meg Bukarestet! szervezet is. Képviselője, Stefania Simion lapunknak elmondja: arra biztatják az embereket, hogy küldjenek petíciót választókerületük képviselőjének, és kérjék a bányászati törvény tervezett módosításának elutasítását. Ha ugyanis a törvényt elfogadják, az RMGC magántulajdont sajátíthat ki. A vállalat ráadásul maga szabhatná meg, mennyi kárpótlást fizet azoknak a verespataki családoknak, amelyek nem adják el jószántukból a telküket.